Hae
Kutsu vapauteen

Treenipäiväkirja

Treenipäiväkirjan pitoa yli 30 vuotta

Treenipäiväkirjaa pukkaa. En ole pitänyt enää vuosiin treenipäiväkirjaa, joten oli ihan kiva kirjata tänne blogiin ylös omia treenejä kuluneen viikon ajalta. Minulla oli tapana pitää treenipäiväkirjaa vuosikymmenten ajan, mutta viime aikoina se on jäänyt. Pidin sitä oikeasti varmaan yli 30 vuoden ajan, sillä ihan lapsesta asti minulla oli tapana kirjata kalenteriin ylös päivittäin mitä treenasin ja miten kauan. Treenipäiväkirjan pitämisen hyvä puoli on se, että pystyy yhdellä silmäyksellä nopeasti katsomaan omaa treenaamista kokonaisuutena, jolloin tulee helposti huomattua mikäli treenaaminen ei ole tarpeeksi monipuolista tai sitä on liikaa. Toki sen huomaa helposti omassa olossakin kun vaan osaa pysähtyä kuuntelemaan sitä.

aamulenkki koiran kanssa aloittaa päiväni

Päiväni alkaa yleensä aina aamulenkillä koiran kanssa metsässä. Nautin siitä valtavasti ja mielestäni päivä on vähän pilalla jos aamulenkki jää väliin. Tosin niinä aamuina jolloin lähden työreissuun tai minulla on aikaisia palavereita, lenkki siirtyy alkuiltaan ja mieheni menee lenkille Tuton kanssa. Yleensä aina meditoin samalla kun kävelen metsässä eli saatan medioitoida lähes tunnin- hyvin rauhoittavaa ja maadoittavaa. Yleensä kävelen tosi reippaasti, joskus juoksen. Pääsääntöisesti juoksen kuitenkin uimahallissa kerran pari viikossa.

vesijuoksu viikon kohokohta

Rakastan vesijuoksua ja uimista yleensäkin. Uin nuorena tosi paljon ja olin ennen yliopisto-opintojani uimahallissa uimavalvojana ja -opettajana. Tuolloin uin lähes päivittäin 1 000-1 500 metriä ennen töiden alkua. Jatkossa aion vesijuoksemisen lisäksi myös uida. Vesijuoksu on älyttömän tehokasta ja nivelystävällistä kuntoliikuntaa ja toisin kuin yleisesti ajatellaan se on jopa tehokkaampaa kuin normijuoksu!! Kirjoitan tästä myöhemmin ihan oman postauksen.

joogaa ja shindoa palautteluun

Jooga ja shindo meridiaanivenyttely kuuluu oleellisesti elämääni palauttavina elementteinä. Vuosia joogasin 6 kertaa viikossa, nykyään korvaan osan joogasta shindolla. Rakastan shindoa yli  kaiken ja olen tehnyt sitä jo vuodesta 2002 eli aloitin sen joogan kanssa samoihin aikoihin. Venyttelen yhdessä mieheni Karin kanssa iltaisin. Laitamme valot himmeälle, kynttilät palamaan ja rentoutusmusiikin soimaan ja sitten venyttelemme meidän tv-huoneen pehmeällä matolla ennen nukkumaan menoa- tosi rentouttavaa! Täältä löydät blogin ilmaisia jooga-, shindo- ja hengitysharjoituksia.

coretreeniä

Ensi viikolla aloitan myös coretreenit. Kuten varmaan muistatkin, instassani on paljon corevideoita ja niitä on tulossa taas lisää kun vaan ehdin niitä kuvaamaan. Kari aloitti coren jo tällä viikolla, mutta minä en päässyt hierojan takia mukaan, mutta ensi tiistaina alkaa. HIIT-treeniä en ole tehnyt reiluun kuukauteen kuntopyörällä, koska vasemman jalan reiden kiinnityskohta vähän ärtyi kun tein sitä liikaa 😛 Vanha kunnon suorittaja Satu päästi taas irti- onneksi keho on niin viisas ja kertoo kun liikunnan määrä menee liiallisuuksiin.

palautumisohjaajakoulutus

Palautumisesta tulen kirjoittamaan tulevaisuudessa enemmän koska alan opiskelemaan palautumisohjaajaksi ensi keväänä. Olen kirjoittanut koulutuksesta aiemmin blogiin, lue se täältä.  Seuraan palautumistani melko tarkasti omaa oloani tarkkaillen ja erilaisilla sovelluksilla. Tunnen heti joogatessa ja shindotessa, mikäli kehoni tarvitsee enemmän palauttelua. Aamuiset metsälenkit ovat loistavaa ja palauttavaa liikuntaa, sillä metsässä mieli ja keho rentoutuu aivan eri tasolla. Lisäksi pyrin nukkumaan joka yö vähintään 8 tuntia. Olen kirjoittanut paljon postauksia palautumisesta, lue niitä täältä.

viikon treenipäiväkirja

Lauantai

Aamulenkki metsässä koiran kanssa 50 minuuttia.

Iltapäivällä uimahallissa vesijuoksua 50 minuttia, jonka jälkeen venyttely.

Sunnuntai

Aamulenkki metsässä koiran kanssa 50 minuuttia.

Iltapäivällä kuntosalilla soudin soutulaitteella 30 minuuttia. Lopuksi puolen tunnin shindo

meridiaanivenyttely.

Maanantai

Aamulenkki metsässä koiran kanssa 50 minuuttia.

Vinyasajooga 30 minuuttia.

Tiistai

Aamulenkki metsässä koiran kanssa 40 minuuttia.

Kuntosali (yläkroppa).

Hieronta 2 tuntia illalla.

Keskiviikko

Aamulenkki metsässä koiran kanssa 55 minuuttia sateessa.

Torstai

Aamulenkki metsässä koiran kanssa 50 minuuttia sateessa.

Vesijuoksua tuntia uimahallissa

Illalla shindo meridiaanivenyttelyä 20 minuuttia.

Perjantai

Aamulenkki metsässä koiran kanssa 50 minuuttia.

Illalla piti mennä kuntosalille, mutta jalat oli niin puhki edellispäivän juoksemisesta, niin menen vasta huomenna.

Tiedätkö mikä liikkujatyyppi olet? Tee täällä ilmainen testi.

SEURAA TERVEYSTIETOISTA MATKAANI BLOGISSA, FACEBOOKISSA JA INSTAGRAMISSA

Instani löydät nimellä satusjoholm.

Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja terveelliseen elämään liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.

Blogin vähähiilihydraattisia ruoka- ja herkkuohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.

Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä .

VHH kookos-kanakeitto

vhh kookos-kanakeitto- syksyn uusi hitti ruoka

Kyllä maistuu, nimittäin tämä täyteläisen kermainen vhh kookos-kanakeitto! Tästä tuli meidän perheen syksyn uusi ruokahitti, ehdottomasti. En ole koskaan ollut mikään suuri keittojen ystävä, toisin kuin mieheni, joka rakastaa niitä. Tosin en ole niitä inhonnutkaan enkä ole todellakaan niitä viime aikoina kaivannut. Siitä huolimatta tämä keitto maistui niiiin hyvältä ja on todella kivaa vaihtelua arkiruokailussa. Maistuu muuten tosi hyvältä siemennäkkärin kanssa- linkki ohjeeseen tämän postauksen lopussa. Keitto sopii vhh ruokavalioon kuin nenä päähän eli se on vhh, maidoton ja viljaton- siitä huolimatta maistuu ihan varmasti myös normiruokavaliota noudattavillekin.  Tämän keiton valmistutapa poikkeaa normikeittojen valmistustavasta ja raaka-aineet ovat erittäin edulliset.

keitto, jota ei valmisteta kattilassa

Valmistustapa poikkeaa tässä vhh kookos-kanakeitossa hyvinkin paljon perinteisestä: keitto valmistetaan nimittän uunivuoassa eikä perinteisesti kattilassa. Keiton raaka-aineet ovat edulliset, koska broilerin reisipalat ovat erittäin edullisia. Ostan niitä yleensä isomman satsin Prisman lihatiskiltä. Ostamissani reisipaloissa on luu mukana, joten varothan sormiasi niitä paloitellessasi. Itse olen pari kertaa leikannut pahan haavan sormeeni. Ethän heitä luita pois valmistusvaiheessa, ne kuuluvat tähän keittoon oleellisesti. Keitoista tulee noin 6 annosta ja voin luvata, että yhdestä annoksesta tulee todellakin vatsa täyteen, sillä keitto on täyttävää ja pitää pitkään nälkää.

vhh kookos-kanakeitto MAKROT (yksi annos)

Rasva 38 g

Proteiini 29 g

Hiilihydraatti 5 g

Kcal 483

HUOM! Mikäli haluat tehdä keitosta vähän kevyemmän eli vähäkalorisemman, niin voit korvata puolet kookosmaidosta vedellä.

VALMISTUSTA VARTEN TARVITSET

syvä uunivuoka, halkaisija noin 30 cm

VALMISTUSAIKA

noin 25 min

uunissa paistoaika 60 min

vhh kookos-kanakeiton OHJE

800 g broilerin reisipaloja luineen päivineen

parsakaali

pieni kesäkurpitsa

2-3 sipulia

1 dl pinjansiemeniä

800 ml kookosmaitoa*

100 g tavallista tai maidotonta tuorejuustoa

basilikaa

suolaa

pippurisekoitusta

rasvaa paistamiseen

*HUOM! Mikäli haluat tehdä keitosta vähän kevyemmän eli vähäkalorisemman, niin voit korvata puolet kookosmaidosta vedellä.

Paloittele parsakaali, kesäkurpitsa ja sipuli pieniksi paloiksi ja laita ne kattilaan. Lisää vesi ja keitä niitä muutaman minuutin ajan niin että ne pehmevät hieman. Paloittele broileri pieniksi paloiksi ja paista niitä paistinpannulla rasvassa siten, että ne ruskistuvat hieman pinnalta. Mausta paistamisen loppuvaiheessa suolalla ja pippurisekoituksella. Voit lisätä myös muita mausteita, esimerkiksi currya tai kurkumaa.

Voitele uunivuoka ja laita sinne vihannekset ja broileri sekoita. Kaada kookosmaito vuokaan ja paista uunissa 200 asteessa noin tunti tai niin kauan kunnes broilerit ovat kypsiä. Paahda pinjansiemenet paistinpannulla ilman rasvaa ja lisää ne suoraan lautaselle basilikan kera. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa suolaa. Keitto on parasta seuraavana päivänä kun se on kunnolla maustunut.

Lue myös: siemennäkkileipä- paras ohje

BLOGISSA ON JO lähes 200 VHH ruoka- ja herkkuOHJETTA! OHJEET LÖYTYVÄT KOOTUSTI YHDELTÄ SIVUSTOLTA ELI TÄÄLTÄ

SEURAA TERVEYSTIETOISTA MATKAANI BLOGISSA, FACEBOOKISSA JA INSTAGRAMISSA

Instani löydät nimellä satusjoholm.

Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja terveelliseen elämään liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.

Blogin vähähiilihydraattisia ruoka- ja herkkuohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.

Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä .

tulossa blogiin vähähiilihydraattisen täytekakun valmistus