Hae
Kutsu vapauteen
Kaupallinen yhteistyö

Kurkuma vähensi matala-asteista tulehdusta

Kaupallinen yhteistyö: https://www.luontaistukku.fi
*Sisältää mainoslinkkejä

kurkuma boostaa terveyttä monin tavoin

 

 

Kurkuma eli Curcuma Longa on todella monipuolinen ravintolisä ja sitä on käytetty jo vuosituhansia kiinalaisessa ja intialaisessa kansanravitsemusperinteessä. Kurkumaa on tutkittu paljon tieteellisesti ja sen hyödyt selittyvät sen sisältämällä kurkumiinilla, jonka sanotaan vaikuttavan positiivisesti ruoansulatukseen, nivelterveyteen ja tulehduksiin. Kurkuma on antibakteerinen antioksidantti ja sitä käytetään yleisesti myös flunssan ehkäisyssä ja sen hoidossa yhdessä inkiväärin ja sitruunan kanssa. Eräs ruotsalainen kollegani kertoi, ettei ole kertaakaan sairastanut flunssaa sen jälkeen kun hän alkoi päivittäin käyttämään kurkumaa ravintolisänä ja juomaan  inkivääristä puristettua raakamehua. Eräs sukulaiseni taasen kärsi kovista nivelrikon aiheuttamista nivelkivuista, joihin ei auttanut särkylääkkeet eivätkä nivelterveyttä edistävät ravintolisät. Viimein hän päätyi kokeilemaan kurkumaa, joka vähensi särkyjä merkittävästi kolmen kuukauden säännöllisen käytön jälkeen.

 

 

Lue myös: Pääsin pigmenttiläiskistä eroon karnosiinin avulla

 

 

kurkuma vähensi matala-asteista tulehdusta

 

 

Kurkuma on ollut itselläni päivittäisessä käytössä jo parin vuoden ajan. Kaksi vuotta sitten funktionaalinen lääkäri suositteli minulle ketoruokavaliota ja kurkumaa ravintolisänä, koska matala-asteista tulehdusta mittaava herkkä-CRP oli 2,59. Hänen mukaansa sen olisi hyvä olla alle 1. Ketoruokavaliota hän suositteli ykkös- ja kakkostyypin diabeetekselle altistavan geeniperimän vuoksi. Kuin ihmeen kaupalla olen säästynyt ainakin tähän asti diabeetekselta. Noudatin lääkärin ohjeita ja 8. kuukauden kuluttua herkkä-CRP oli laskenut rajusti ja oli ainoastaan 0,37. Olin todella otettu ja hämmästynyt! Tämä osoittaa sen miten paljon voimme omilla valinnoillamme vaikuttaa omaan terveyteemme ja muutokset näkyvät parhaimmassa tapauksessa joka veriarvoissa.

 

 

 

hyvin imeytyvä luontaistukun kurkuma

 

 

Käytän itse Luontaistukun kurkumaa, joka sisältää BioPerinen® patentoitua mustapippuri-uutetta, joka tutkimusten mukaa lisää kurkuminoidien imeytymistä jopa 20-kertaisesti. Luontaistukun lisäravinteet ovat lisäaineettomia, puhtaita ja suomalaisessa tehtaassa valmistettuja. Hinta on erittäin kilpailukykyinen ja jopa halpa, mikäli tilaat kurkumaa kerralla enemmän. Luontaistukun tuotteita on saatavilla ainoastaan heidän omasta verkkokaupastaan eli täältä.  Koodilla ”kutsuvapauteen” saat -10 %:n alennuksen kaikista Luontaistukun tuotteita.

 

 

Tuu instaan: satusjoholm

 

 

Kaupallinen yhteistyö: https://www.luontaistukku.fi

Kolmannen kerran ketoosissa

Miksi taas ketoosissa?

 

 

Olen taas ketoosissa, takana on 8. päivä todella vähillä hiilareilla. Olin toissa vuoden ketoosissa ja viime vuoden vähähiilarisella. Lopetin vuosi sitten keto ruokavalion, koska mulla alkoi paino nousemaan vaikka olin syvällä ketoosissa, lue postaus täältä. Ei se paljoa noussut, mutta sen verran että aloin miettimään säästöliekin mahdollisuutta. Jälkeenpäin ajateltuna tuskin siitä oli kuitenkaan kyse, todennäköisesti söin vaan liikaa omaan kulutukseeni nähden. Aloin myös hieman kyllästyä runsas rasvaiseen ruokavalioon ja halusin vaihtelua. Ruokavalioni oli lähellä karnivoonia ja meni ehkä liian yksitoikkoiseksi. Viime syksynä päätin aloittaa ketoruokavalion uudestaan, mutta stressaavan elämäntilanteen vuoksi palasin nopeasti takaisin vähähiilariselle. Stressaavassa elämäntilanteessa ei kannata tehdä suuria elämäntapa muutoksia- keho on kierroksilla muutoinkin. Mutta miksi siis taas ketoosissa?

 

 

Lue myös: Ketotietopaketti ja ketopäiväkirjat

 

 

 

 

 

jano, väsy ja ärtyneisyys

 

 

Syynä on väsymys ja ärtyneisyys, jotka ovat vaivanneet mua sen jälkeen kun ”tulin ulos” ketoosista. En ole koko aikaa ollut väsynyt, mutta normaalia väsyneempi. Olen nukkunut pääsääntöisesti hyvin eli väsymys ei selity unenpuutteella. Lisäksi olen kärsinyt aivosumusta, joka on todella ärsyttävää. Mulla on vaativat ja vastuullinen työ, joten olisi ihan toivottavaa, että pää toimisi. Mulla on lisäksi maailman pahimmat ykkös- ja kakkostyypin diabetekselle altistavat geenit ja epäilen, että mulla on puhkemassa diabetes VAIKKA olen hoikka ja liikun tunnin pari päivässä. Mä vaan tunnen sen. Aina kun olen syönyt enemmän hiilareita, niin se väsy ja ärtymys on ollut huipussaan. Lisäksi mulla on ollut ollut koko ajan kova jano, johon ei auta juominen. Eli merkit ovat taas ihan selvät. Näiden samojen oireiden takia aloitin aikoinaan ketoruokavalion funktionaalisen lääkärin suosituksesta. Lue lisää aiheesta täältä. Aina kun olen mittauttanut pitkäaikaisen verensokerin, niin se on ollut normaali. Viime kuukausina sitä ei ole mitattu, joten tämän hetkistä tilannetta en tiedä. Eli tuskin kärsin kohonneesta verensokerista, vaan väsymyksen aiheuttavat verensokerin heilahtelut pitkin päivää.

 

 

Lue myös: Ketoruokavalion vaikutus veriarvoihin

 

 

 

 

keton aloituksessa kardinaali munaus

 

 

Syömishäiriö taustani vuoksi en haluaisi rajoittaa ruokavaliotani liikaa, varsinkaan vuosi tolkulla. Mutta haluan voida hyvin ja olla taas se energinen Satu, joka olen aina ollut. Mulle ei tunnu riittävän vaan terveellinen ruokavalio ja päivittäinen liikunnan harrastaminen. Toki vaihdevuodet aiheuttavat väsyä ja ärtymystä, mutta eivät ne kyllä niin kovaa janoa selitä ja sitä, että väsy iskee juuri hiilareiden (myös hitaasti imeytyvien) syömisen jälkeen. Nopeita verensokeri piikkejä aiheuttavia hiilareita en ole syönyt juuri ollenkaan, äärimmäisen harvoin. Sokeri ja puhdistetut viljat eivät ole koskaan ollut mun juttu, vaikka ihan ehdoton en ole niidenkään suhteen ollut paitsi silloin kuin olen ollut ketolla. Ainut asia minkä suhteen olen ollut IHAN ehdoton on gluteeni, josta saan viivästyneitä allergia oireita.

 

Nyt on siis toinen viikko menossa todella vähillä hiilareilla. Tein aloituksen eri tavalla kuin viimeksi,  kirjoitan siitä myöhemmin. Pari ekaa päivää meni tosi hyvin, mutta kolmantena päivänä tein amatöörimäisen virheen: liikuin paljon ja söin liian vähän ja olo oli pari päivää ihan karsea. Päätä särki, väsytti enkä saanut kunnolla nukuttua. Olen kirjoittanut blogiini ja VHH ruoka- ja herkkuohjeita kirjaani keto ruokavalion turvallisesta aloituksesta. Voisin joskus itsekin niitä noudattaa:) Olo on kuitenkin parantunut kohisten  viime päivinä ja nyt se on jo tosi hyvä. Nukuin viime yön kuin tukki, jaksan liikkua ja olo on pääsääntöisesti jo virkeämpi kuin ennen ketoosia. Tällä hetkellä hieman kaduttaa kun vuosi sitten katkaisin ketoosin, mutta toisaalta olen oppinut viime vuoden aikana kehostani ja vähähiilarisista ruokavalioista paljon! Optimaalisen ruokavalion löytäminen vie joskus aikaa ja kehon tarpeet ja elämäntilanteet muuttuvat. Pitää myös muistaa, että elämme jatkuvaa muutosta ja se ruokavalio, joka sopi sulle hetki sitten ei välttämättä sovi sulle nyt. Tärkeintä on kuunnella sitä omaa kehoa ja sen viestejä. Onko muuten muita, joille hiilarit aiheuttavat väsymystä ja ärtymystä?

 

 

ketoruokavaliosta insta livejä tulossa

 

 

Olen kirjoittanut valtavasti postauksia ketoruokavaliosta, palautumisesta ja painonhallinnasta. Lue niitä täältä. Sen lisäksi täältä  löydät yli 200 VHH ruoka- ja herkkuohjetta. Alan pitämään instassa @satusjoholm ketoruokavalioon liittyviä LIVE lähetyksiä. Syötteestä löytyy myös viime sunnuntaina pidetty kasvojooga LIVE- käypä kurkaamassa!