Hae
Kutsu vapauteen
Kaupallinen yhteistyö

Mikrobiomi testi- laaja suoliston laboratorioanalyysi

Kaupallinen yhteistyö: Klinikka Kaarina Krogerus https://astris.fi/

 

MIKROBIOMI testillä arvokasta tietoa suolistosta ja ruoansulatuksesta

 

 

 

Minulle tehtiin alkusyksystä  Mikrobiomi suolistotesti, jossa mitattiin suoliston hyviä ja haitallisia bakteerikantoja, ruuan sulamista sekä tulehduksellista tilaa. Sain testin Astris Lääkärikeskuksessa ja tulosten tulkinta ja hoito-ohjelma tapahtui Klinikka Kaarina Krogeruksessa Jyväskylässä. Mikrobiomi testi on ulostenäytteestä kotona otettava laaja suoliston laboratoriotesti, jonka avulla saa tietoa oman suoliston tilanteesta. Ulostenäyte analysoidaan akkreditoidussa laboratoriossa ja tulosten perusteella voidaan suunnitella tehokas hoito tilanteen näin vaatiessa. Ruuansulatusjärjestelmällä ja suoliston kunnolla on keskeinen merkitys ihmisen immuunijärjestelmälle ja kokonaisvaltaiselle terveydelle. Nykyään puhutaan suolisto-aivoakselista eli ollaan ymmärretty, että aivojen, suoliston ja selkäytimen hermosolut kommunikoivat keskenään hormonien ja sähköisten impulssien avulla. Suoliston terveydentila voi vaikuttaa mielialaan, stressinsietokykyyn, muistiin, keskittymiskykyyn, painonhallintaan- mihinkähän se ei vaikuttaisi? Tutkimustietoa aiheen tiimoilta tulee koko ajan lisää.

 

 

Lue myös: Suolistoa hellivä raakapuuro ja tietopaketti kuiduista

 

 

Kuva Tapio Rantapirkola

 

mikrobiomi testillä saa tietoa seuraavista asioista

 

 

Mikrobiomi testillä saa tietoa mm. ulosteen PH:sta, bakteereista, hiivoista, homeista, ruoansulatuksesta- tarkempi luettelo testin sisällöstä on alla. Kuten huomaatte, kyse on hyvin laajasta testistä ja alla lueteltujen asioiden lisäksi lisämaksulla saa tietoa myös mm. helikobakteerista, ulosteen histamiinipitoisuudesta, haiman elastaanista ja sappihapoista, parasiiteista, gliadiinista, transglutaminaasista, zonuliinista ja F-EPX Eosinofiilinen proteiinista. Lue Mikrobiomi testistä lisää täältä.

 

 

  • Ulosteen PH:  PH-arvo kertoo happamoittavien ja alkalisoivien bakteerien määrän tasapainosta.
  • Aerobiset bakteerit: mm. enterobakteerit kuten E. coli, Citrobacter, Enterobacter,
    Hafnia, Klebsiella, Morganella, Proteus, Pseudomonas, Serratia ja Yersinia. Osa niistä tuottaa endo– ja sytotoksiineja jotka voivat aiheuttaa limakalvon inflammatorista ärtymystä ja niiden liikakasvu tulisi hoitaa. E.coli taasen tuottaa muidenbakteerien kasvua hillitseviä yhdisteitä ja on siksi tarpeellinen.
  • Anaerobiset bakteerit: hyödyllisiä bakteereja kuten Bifidobacterium sp. ja Lactobacillus sp. joiden merkitys
    terveelle suolistolle on suuri. Niiden metaboliatuotteet estävät haitallisten bakteerien kolonisaatiokykyä sekä happamoittavat suolistoa. Haitallisista bakteereista mitataan mm. Clostridium sp.
  • Hiivat ja home: hiivasienet eivät ole osa normaalia suolistoflooraa, mutta niitä kulkeutuu ruuan
    mukana suolistoon pieniä määriä. Jos suoliston immuniteetti ja muu floora ei ole kunnossa niin hiiva voi kolonisoitua aiheuttaen usein erilaisia ongelmia. Hiivan jatkoanalyysina suosittelemme D-Arabinitolin mittausta joka on herkkä mittari sisäiselle hiivakasvustolle.
  • Ruuansulatus:  sulamattomat ainesosat ulosteessa (rasva, proteiini, sokeri) sekä kuidun ja veden
    määrä.
  • Alfa-1 antitrypsiini: proteaasi-inhibiittori, kuvaa suolistoon vuotavien plasmaproteiinien määrää. Sitä
    käytetään yhtenä ”vuotavan suolen syndrooman” merkkiaineena arvioitaessa suoliston läpäisevyyttä. Se nostaa allergiariskiä suoliston (etenkin ruokaperäisille) antigeeneille.
  • Kalprotektiini: koko suolikanavan tulehduksen mittari (syynä voi olla tulehdukselliset suolistosairaudet, kasvaimet, polyypit, tulehduskipulääkkeiden aiheuttamat limakalvovauriot,
    kanavan bakteeri– ja virusinfektiot, koliitti, allerginen reaktio jne.)
  • Sekretorinen IgA: limakalvon paikallinen immuunipuolustusjärjestelmä patogeeneja vastaan mm. estämällä patogeenin tarttumista limakalvon pintaan, jolloin mikrobi ei pääse tunkeutumaan elimistöön. Lisäksi IgA:n on osoitettu neutraloivan myös muita biologisesti aktiivisia antigeenejä, kuten mikrobien tuottamia toksiineja ja entsyymejä.

 

 

Kuva Tapio Rantapirkola

 

Milloin mikrobiomi testiä kannattaa harkita?

 

 

Kaarina Krogerus suosittelee Mikrobiomi testin ottamista mikäli henkilöllä on vatsavaivoja, pahoinvointia, selittämätöntä väsymystä tai on epäilys, ettei ravinto imeydy optimaalisesti. Mikrobiomi testistä voi löytyä apua myös allergioihin, infektioherkkyytten ja yleiseen terveydentilaan. Epäiltäessa ruoka-allergioita kannattaa miettiä myös viivästyneitä allergiatestejä. Mikrobiomi testin avulla voi  saada apua kroonistuneisiin ongelmiin ja tulehduksellisiin suolistosairauksiin. Joskus mikrobiomitesti kannattaa ottaa antibioottikuurin jälkeen tai silloin kuin tarvitset apua oman ruokavaliosi tai yleisen terveydentilasi arvioimiseen.

 

”Keskustelen ensin asiakkaani kanssa oireista ja vaivoista miksi hän on tullut vastaanotolleni. Usein oireina on esim erilaiset ruoansulatusvaivat, turvotus, väsymys , kilpirauhasen toimintahäiriöt, stressi, unettomuus, allergiat.  Pitkään jatkuneissa vaivoissa suosittelen Mikrobiomi testiä ja testituloksen löydösten perusteella suosittelen mm. yrttikuuria, suolahappoa, entsyymeitä ja ruokavalion korjausta, elämäntapamuutosta. Suoliston epätasapainotilojen ”arvaaminen” oireiden perusteella on erittäin vaikeaa johtuen eri vaihtoehtojen määrästä. Tehokkaan hoidon suunnittelu lähteekin siitä että tiedetään mitä ollaan hoitamassa ja siksi juuri Mikrobiomi testi on yksi mahdollisuus löytää syitä ja tehokas hoito”.

– Kaarina Krogerus

 

Lue myös: Suolistomikrobit ja lihavuus- miten lisätä hyvien bakteereiden määrää suolistossa

Tilanne ennen mikrobiomi testiä

 

 

Mikrobiomi testin ansioista minun ei tarvitse enää arvailla mitä bakteerikantoja suolistossani on. Nyt tiedän myös sulaako hiilarit, rasvat ja proteiinit optimaalisesti eli tarvitsenko ruoansulatuksen avuksi entsyymi- tai pepsiinilisää. Minulle tehtiin reilu vuosi sitten viivästyneet allergiatestit, joiden avulla sain tietää, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat minulle viivästyneitä allergiaoireta. Kirjoitin aiheesta postauksen, lue se täältä.  Minulla ei ole ollut vatsavaivoja tuon testin ottamisen jälkeen, jolloin jätin kananmunan, vaniljan ja ananaksen pois ruokavaliostani. Gluteenin olin jättänyt jo aikaisemmin. Ennen allergiatestiä vatsani oli usein löysällä. Antibiootteja en ole syönyt 11 vuoteen ollenkaan sillä poikkeuksella, että heinäkuussa jouduin syömään viiden päivän antibioottikuurin. Kuurin jälkeen alkoi jäätävä väsymys, joka hieman helpotti kesälomalla. Tuon väsymyksen takia halusin teettää Mikrobiomi testin, koska tiesin, että antibioottikuuri oli aivan varmasti heikentänyt suolistoni bakteeriflooraa. Tiedetään, että antibioottikuuri tuhoaa suoliston hyvää bakteerikantaa, jolloin patogeeniset suolistobakteerit voivat lisääntyä suolistossa. Yleensä bakteerikanta palautuu antibioottikuurin jälkeen puolessa vuodessa tai ainakin vuodessa, riippuen tietenkin ruokavaliosta. Mikäli ruokavalio ei sisällä pro- ja prebiotteeja, niin bakteerikanta ei välttämättä palaudu ennalleen. Ja tietenkin muutkin asiat kuin ruokavalio vaikuttaa suoliston bakteerikantaan, koska ihminen on kokonaisuus. Esimerkiksi aerobisella liikunnalla, palautumisella ja luonnolla on vaikutusta asiaan.

 

 

Kuva Tapio Rantapirkola

 

mikrobiomi testin tulokset

 

 

Mikrobiomi testillä sain tietää suolistobakteereista ja muutoinkin suoliston kunnosta. Sain tietää, että hiilarit sulavat elimistössäni hyvin, mutta proteiinin ja rasvan sulaminen ei ole ihan optimaalista. En kärsi vuotavasta suolesta- tästä tiedosta olin hyvin helpottunut. Uskon, että gluteenin välttäminen on ollut todella tärkeää tässä asiassa minun kohdallani. Kaarina laati minulle Mikrobiomi testin tulosten perusteella yksilöllisen hoito-ohjelman, joka sisälsi myös tarkat ohjeet ruoansulastuksen tukemiseen, joka  vaikuttaa myös rasvaliukoisten vitamiinien imeytymiseen. Huomionarvoista on se, että hoito-ohjelma ei sisällä lainkaan perinteisiä probioottivalmisteita, vaan suolistoa kuntoutetaan ensisijaisesti muilla valmistella. Mikrobiomi testin perusteella tehty hoito-ohjelma on kestänyt nyt yli 4 viikkoa ja jatkuu vielä toistaiseksi. Tämän vuoksi en voi vielä kertoa teille miten hoitokuuri on vaikuttanut olooni ja terveyteeni.

 

Kuva Tapio Rantapirkola

 

mikrobiomi testin ottaminen- oliko hankalaa?

 

 

Mikrobiomi testi tehdään kotona ulostenäytteestä. Näytepakkaus sisältää mittatikun ja purkin, johon ulostenäyte laitetaan. Paketin mukana tulee tarkat ohjeet Mikrobiomi testin tekemisestä ja tarrapaperi, jonka voi kiinnittää wcpöntön kanteen näytteen oton helpottamiseksi. Näyte viedään välittömästi postiin testin tekemisen jälkeen ja tulokset tulevat muutamassa viikossa. Mikrobiomi testin tulokset käydään läpi asiaan perehtyneen asiantuntijan kanssa, joka tekee tulosten perusteella suoliston hoito-ohjelman- mikäli siihen ilmenee tarvetta.

 

kiinnostuitko mikrobiomi testistä?

 

 

Mikäli kiinnostuit Mikrobiomi testistä, niin ota yhteyttä seuraaviin klinikoihin:

 

Lääkärikeskus Astris

 

Klinikka Kaarina Krogerus

 

 

Tiedoksi: Postaus sisältää joitakin suoria tekstin kopiointeja Lääkärikeskus Astrisin nettisivuilta.

 

 

Seuraa instassa: satusjoholm

 

 

 

LUE RUOKAVALIOSTANI UUSIMMASTA LUONTAISTERVEYS LEHDESTÄ

 

 

 

 

 

 

Kaupallinen yhteistyö: Klinikka Kaarina Krogerus https://astris.fi/

Viikko 42 ketoruokavalion esimerkkipäivän ateriat

ketoruokavalion esimerkkipäivä- uusi ateria kokonaisuus kerran viikossa

 

 

Ketoruokavalion esimerkkipäivä on postauksen aiheena ja tässä postauksessa esitellään yhden päivän ketoateriat aamusta iltaan eli sisältää 4 erilaista ohjetta, jotka sopivat niin keto kuin VHH ruokavalioonkin. Vaikka postauksen otsikossa vilahtaa sana esimerkki, niin tarkoitus ei ole esittää mitenkään täydellistä ketoateria kokonaisuutta, vaan lähinnä ideoita siitä miltä ketoruokavalion ateriat voivat olla ja miltä ne näyttävät. Ihmiset noudattavat ketoruokavaliota niin monista eri syistä, jotkut laihduttaakseen ja toiset taas terveydellistä syistä. Se ja se mikä on ideaalia ja terveellistä toiselle, ei välttämättä ole sitä toiselle. Sen vuoksi kaikille sopivaa ateriakokonaisuutta on ihan mahdotonta laatia. Tämän vuoksi en halunnut laskea tähän postaukseen päivän makroja- tosin voin jatkossa nekin laskea. Annoskokoja säätämällä ja joitakin aterioita väliin jättämällä voit muokata tästä itsellesi sopivan kokonaisuuden- mikäli muutoin ohjeet miellyttävät. Aion jatkossa julkaista joka viikko perjantaisin uuden ketoruokavalio esimerkkipäivä postauksen. Minulta on toivottu tämän tyyppisiä postauksia, koska nämä saattavat helpottaa ketoilijan arkea:)

 

 

katso viikon 37, 38, 39, 40 ja 41 ketoateriat

 

 

Viikon 37 esimerkkipäivän ketoateriat  täällä.

Viikon 38 esimerkkipäivän ketoateriat täällä.

Viikon 39 esimerkkipäivän ketoateriat täällä.

Viikon 40 esimerkkipäivän ketoateriat täällä.

Viikon 41 esimerkkipäivän ketoateriat täällä

aamulla rasvakahvi- ohje täällä

 

 

Aamu lähtee käyntiin rasvakahvilla. Voit jättää nuo superfoodit pois halutessasi. Mikäli et ole kahvin ystävä, niin voit korvata kahvin teellä. Jos haluat syödä aamulla jotakin, niin hyviä vaihtoehtoja ovat pala ketoleipää voilla ja vihanneksilla tai vaikkapa vihersmoothie, johon laitat avokadoa, kourallinen pinaattia tai tuoretta minttua, viherjauhetta, turkkilaista jogurttia, sitruunaa ja vettä. Tai vaikkapa pala ketoleipää, ohjeita löydät kootusti täältä.

 

 

lounaaksi superterveellistä lehtikaalisalaattia, ohje täällä

 

 

Lounaaksi nautitaan lehtikaalisalaattia. Voit halutessasi korvata cashewpähkinät vähähiilarisemmilla macadamia pähkinöillä. Voit syödä lounaaksi myös palasen VHH pizzaa mikäli nälkä ei lähde pelkästä lehtikaalisalaatista.

 

 

päivälliseksi vhh pizzaa, 3 erilaista ohjetta (klikkaa alla olevia ohjeiden nimiä, niin ohje aukeaa)

 

 

Ketopäivän päivälliseksi syödään VHH pizzaa omavalintaisella täytteellä.  Laita pizzan täytteeksi vaikkapa kanaa, kalaa tai punaista lihaa, sipulia, vuohenjuustoa, paprikaa ja ripottele päälle runsaasti juustoraastetta tai revi päälle mozzarellajuustoa. Tai mitä nyt sitten ikinä haluatkaan:) Nämä blogin VHH pizzaohjeet ovat olleet todellisia somesuosikkeja ja aivan varmasti koko perhe tykkää! Blogissa on runsaasti erilaisia VHH pizzaohjeita, joista on varaa valita.

 

 

VHH pizza- ei sisällä kananmunaa ja pähkinää

 

 

 

Vähähiilihydraattinen pizza- helppo ja nopeatekoinen!

 

 

 

Vähähiilihydraattinen pizza

 

 

kahvin kanssa vhh suklaakakkua , ohje täällä

 

 

Kahvin kanssa voit nauttia palan VHH suklaakakkua, mikäli se mahtuu makroihin. Mikäli et halua nauttia ketoruokavaliolla koskaan ketoherkkuja, niin jätä tämä pois ja korvaa se vaikkapa palalla ketoleipää mikäli haluat syödä jotakin kahvin kanssa. HUOM! Tämä VHH suklaakakku on tosi iso, joten puolita ohje tarvittaessa niin ettei herkuttelu mene kirjaimellisesti reisille:)

illalla vhh tuorepuuroa, ohje täällä

 

 

Iltapalaksi VHH tuorepuuroa, joka on suunniteltu erityisesti suoliston ja ihon hyvinvointia ajatellen.  Mikäli kaapista ei löydy juuri ohjeessa mainittuja kuituvalmisteita, niin jätä ne pois tai korvaa vaikkapa psylliumkuidulla, jollakin muulla kuitujauheella tai laita pellavansiemenrouhetta enemmän. Kollageenijauheen tilalle voit laittaa vaikkapa heraproteiinia.

 

 

Seuraa instassa: satusjoholm ja 2blackgsd

 

 

Lue ruokavaliostani uusimmasta Luontaisterveys lehdestä

 

 

 

LUE MYÖS

 

 

Suosituimmat VHH reseptit

Ketotietopaketti ja ruokapäiväkirjat

Helppo ketoateria ja jälkkäri

Ketodieetti on rasvadieetti

Ketoosi ABC nyt marketeissä

Ketoruokavalio ja oksalaatit

Tyypillinen ketopäiväni

Ketoon liittyviä postauksia löydät kootusti täältä.

 

 

TILAA lokakuussa 22.10. 2020 ILMESTYVÄ VHH RUOKA- JA HERKKUOHJEET KIRJA ENNAKKOON  TÄÄLTÄ.

 

 

suosituimmat postaukset

 

 

 

 

KAIKKI BLOGIN VHH RUOKA- JA HERKKUOHJEET LÖYTYVÄT KOOTUSTI YHDELTÄ SIVUSTOLTA ELI TÄÄLTÄ

 

 

 

SEURAA TERVEYSTIETOISTA MATKAANI BLOGISSA, FACEBOOKISSA JA INSTAGRAMISSA

 

 

Instani löydät nimellä satusjoholm.

Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja terveelliseen elämään liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.

Blogin vähähiilihydraattisia ruoka- ja herkkuohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.

Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä .