Hae
Kutsu vapauteen

Rauhoita hermosto nopeasti

ainoa hetki jolla on merkitystä

 

 

Istun kahvilan terassilla kahvia juoden ja töitä tehden. Kaiuttimesta soi ihana rauhoittava musiikki. Kahvi maistuu ihanan pehmeältä, raikas kesätuuli hyväilee ihoani ja suuri aurinkovarjo suojaa kehoani paahteiselta auringolta. Pulut hyppivät ympärilläni ja tulevat ihan lähelle jalkojani. Minulla on tosi hyvä ja rauhallinen olla. Takana on ihana aamulenkki Tuton ja Oven kanssa. Tutokin jaksoi kävellä yli puoli tuntia vaikka on viime päivinä hieman ontunut etupäätään. Mieleeni on hiipinyt suru, joka muistuttaa siitä, että aika on rajallinen. Aika on lahja. En ole päästänyt surua kuitenkaan isännäksi, vaan se on ollut rengin paikalla muistuttamassa siitä, että haluan nauttia joka hetkestä joita saan vielä elää Tuton kanssa. Elämä on lahja eikä tule hukata hetkeäkään murehtimalla tulevaa. Se kaikki on poissa siitä ainoasta hetkestä, jolla on merkitystä eli nykyhetkestä. Tässä ja nyt.

 

 

minäkin olisin voinut valita toisin

 

 

Harmoniani keskeyttää lapsiperhe, joka tulee viereiseen pöytään istumaan. Isä alkaa hätistellä puluja hyvin mahtipontisesti, ihan niin kuin ne olisivat elämää suurempi uhka. Hänen pieni poikansa ottaa mallia vanhempansa käytöksestä ja joka kerta kun lintu lähestyy heitä edes hieman, hän alkaa kiljua ja huutaa sydämensä pohjasta. Mietin, miten erilainen energia hetkessä olisi mikäli vanhempi olisi suhtautunut lintuihin eri tavalla. Antanut niiden olla, tilaa on. Tai jos hän olisi halunnut hätistää ne, niin hän olisi voinut tehdä sen eri tavalla. Rauhallisemmin. Samalla hän olisi viestittänyt lapselleen, että hän on turvassa terassilla vaikka siellä on lintuja. Mulkoilen isää pahasti ja huokaisen kuuluvasti joka kerta kun he hätistelivät lintuja. Isä ymmärtää kehonkieleni viestin ja kieltää lastaan kiljumasta. Lapsi on kuitenkin oppinut reagoimaan lintuihin tietyllä tavalla. Asiaa ei voi enää korjata tai ainakin se vaatisi hieman vaivannäköä. Myös minä  voisin toimia tilanteessa eri tavalla: voisin käyttäytyä kuin aikuinen eli rauhallisesti kertoa isälle mielipiteeni hänen käytöksestään enkä mulkoilla häntä pahasti. En reagoi siinä hetkessä kuitenkaan rakkaudesta vaan pelosta käsin. Samalla hermostoni menee stressitilaan. Olisin voinut valita toisin. Samalla saan oppitunnin siitä, miten en voi tuomita ketään, ainoastaan kiinnittää huomiota omaan käytökseeni ja itseeni.

 

hermostomme tarkkailee joka hetki hengitystämme

 

 

Reagoimme joka hetki pelosta  tai rakkaudesta käsin. Hermostomme tarkkailee joka hetki hengitystämme ja tulkitsee sen viestejä: pelko viestittää hermostolle hälytystilasta ja rauha palautumisesta. Hermosto ei voi olla yhtä aikaa palautumisen ja stressin tilassa. Se on aina jommassa kummassa, joko tai. Hengitys on silta kehon ja mielen välillä: hengitystä säätelemällä pystymme viestittämään hermostolle onko päällä sotatila vai rauha, stressitila vai palautuminen. Hermosto ja aivot eivät tiedä mikä on totta ja mikä tarua: ne kuuntelevat kehon viestejä ja reagoivat niiden mukaan. Hengitysharjoitus on yksi tapa rauhoittaa hermostoa nopeasti. Itse aloitan jokaisen päiväni soturi- eli neliöhengityksellä ja teen sitä myös stressaavissa tilanteissa aina kuin muistan 😎 Kokeile sinäkin ja ohjaa hermostosi lempeästi rauhoittumiseen eli  parasympaattiseen tilaan, jossa vallitsee rauha ja rakkaus.

 

 

Soturi- eli neliöhengitys

 

 

  • Hengitä sisään 5 laskien
  • Pidätä hengitystä 5 laskien
  • Hengitä ulos 10 laskien
  • Pidätä hengitystä 5 laskien
  • Aloita alusta ja toista niin monta kertaa kun hermostosi on rauhoittunut

 

 

Edelliset postaukset

 

 

 

 

Nähdään instassa: satusjoholm

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.