Hae
Kutsu vapauteen

Juurichakraa vahvistava kävelymeditaatio

 
Meditaatio on tarkoitettu tehtäväksi kävelylenkillä mielellään rauhallisessa ympäristössä luonnon keskellä. Meditaatio maadoittaa ja vahvistaa juurichakran energiaa, jolloin pystyt kohtaamaan elämän tuomat haasteet selkä suorana tyynemmin eikä maa horju jalkojesi alla. Meditaatio on erityisen hyödyllinen mikäli sinulla on ongelmia jalkojen, luuston, selkärangan, paksusuolen tai veren kanssa.
 
Juurichakra sijaistee selkärangan alaosassa sukuelinten alueella ja sen väri on kirkkaan punainen. Chakran tehtävänä on perustarpeiden tyydyttäminen, jotta elämä voi jatkua. Stressi ja tunteen purkautuvat ulos juurichakran kautta ja se ankkuroi meidän fyysiseen elämään. Juurichakraan liitetään perusturvallisuuden tunne, joka tuntuu lujana maana jalkojen alla ja materiaalisella puolella elämässä selviytymisenä. Asioiden alulle paneminen, toiminta ja kyky saada asioita päätökseen tai valmiiksi heijastaa juurichakran energian virtausta. Mikäli chakra on tasapainossa, on olo turvallinen eikä ihminen turvaudu ulkoisiin asioihin, kuten rahaan, ulkonäköön tai muihin ihmisiin. Luottamus elämään säilyy myös kaaoksen keskellä ja usko siihen, että elämä antaa vain kaikkein parasta ja kaikilla asioilla on oma tarkoituksensa. Juurichakran harmoninen toiminta näkyy myös tasaisena mielialana ja energiatasona pitkin päivää. 
 
Koska elämä on alati muuttuvaa, juurichakra menee helposti epätasapainoon. Tällöin elämä tuntuu pelottavalta, ympärillä olevat ihmiset epäluotettavilta ja ajatuksia hallitsee selviytymiseen liittyvät pelkotilat. Perusluottamuksen puute tuntuu epävarmuutena, ahdistuksena, hyljätyksi tulemisen tunteena ja turvattomuutena. Luottamus siihen, että maa jalkojen alla kantaa muuttuu peloksi siitä, että joku vetää maton jalkojen alta. Juuricrakran ylitoiminta ilmenee ylenpalttisena itseensä keskittymisenä, joka saattaa ilmetä esimerkiksi liiallisena treenaamisena tai ulkonäköön keskittymisenä. Materialismi, tarve kontrolloida muita ihmisiä tai kärsimättömyys ovat myös merkkejä ylitoiminnasta. Epätasapainosta johtuvia fyysisiä vaivoja voivat olla esimerkiksi krooninen selkäkipu, iskias, suonikohjut, peräsuolen syöpä/kasvaimet, masennus ja immuunijärjestelmän häiriöt (Myss, 1997:81).
 
Juurichakraa voidaan tasapainottaa esimerkiksi seuraavilla asioilla: liikunta (jalat koskevat maata), puutarhatyöt, chakrameditaatio, hieronta, jalkojen hierominen/öljyäminen, eläimet, kasvit, santelipuu öljytipat pesuvedessä, maassa /kalliolla makaaminen, puiden halaaminen ja luonnossa liikkuminen. Punainen ruoka, juurekset ja inkivääri ovat esimerkkejä ruoista, jotka tasapainottavat juurichakraa.
 
Meditaatioharjoitus
 
Meditaation voi tehdä myös tuolilla istuen jalkapohjat lattiaa vasten vaikka meditaatio onkin kirjoitettu kävelymeditaation muodossa. Sisäänhengitys tapahtuu nenän kautta ja uloshengitys suun kautta. Voit välillä tehostaa uloshengitystä puhaltamalla voimakkaasti stressiä ulos kehostasi ja mielestäsi.
 
Kävele rauhallisesti kiirehtimättä, vie huomio hengitykseen ja tunne kuinka kehosi rauhoittuu jokaisella uloshengityksellä. Hengitä muutaman kerran syvään ja kiinnitä erityistä huomiota siihen, että sisään- ja uloshengitys ovat yhtä pitkiä.
Kun hengitys soljuu tasaisen rauhallisesti vie huomio jalkapohjiisi. Tunne maa jalkojesi alla jokaisella askeleella. Jatka tätä niin kauan kun koet tarpeelliseksi.
Seuraavaksi vie huomio juurichakran alueelle aivan selkärangan alaosaan, sukuelinten alueelle ja tunnustele sen energiaa. Sisäänhengityksellä hengitä nenäsi kautta kirkkaan punaista valoa ja uloshengityksellä juurruta sitä ensimmäisen chakran alueelle. Jokaisen hengityksen jälkeen chakran energia vahvistuu. Toista tämän niin monta kertaa kunnes tunnet muutoksen juuri chakrassa. Se voi olla esimerkiksi pistelyä, kuumotusta tai lämmöntunnetta.
Kun juurichakran energia on vahvistunut, vie huomio takaisin jalkapohjiin. Tunne maa jalkojesi alla. Jalkapohjiesi keskeltä alkaa kasvamaan juuret, jotka vahvistuvat jokaisella askeleella. Ne leviävät pituus ja leveys suunnassa koko jalkapohjiesi alueelle ja alkavat tunkeutua syvälle maan uumeniin. Jokaisella askeleella juuret tunkeutuvat syvemmälle ja syvemmälle, kunnes ne lopulta yhtyvät äiti maan tuli punaiseen energiaan.
Äiti maan tulipunainen energia alkaa nousemaan joka askeleella juuria pitkin kohti maan kuorta ja jalkapohjiasi. Jalkapohjien kautta energia jatkaa kulkuaan kohti juurichakraa ja sekoittuu chakran energian kanssa. Tulipunainen sykkivä energia alkaa levitä myös muualle kehoosi lämmittäen ja vahvistaen koko kehoa ja mieltä.
 
Lopuksi vie vielä huomio jalkapohjiisi ja tunne juuret, jotka ovat suorassa yhteydessä äiti maahan. Jatka turvallisena elämääsi eteenpäin tiedostaen, että aina kun kohtaat haasteita ja vaikeuksia sinulla on vahvat juuret jotka kantavat sinua vaikeuksien läpi. Uskallat katsoa asioita suoraan silmästä silmään, et pakene etkä luovuta vaikka pelottaa vaan kävelet suoraan pelkojasi ja unelmiasi kohti.

Mamma on sanonut mulle, että jos ajattelen jotain asiaa vahvasti, niin se toteutuu. Mamma oli oikeassa, tänäänkin sain ison mehevän luun…
 

Linkkejä meditaatio-, hengitys- ja joogaharjoituksiin:

Tästä linkistä löytyy joogaharjoitus- kutsu vapauteen:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/05/joogaharjoitus-kutsu-vapauteen.html

Tästä linkistä löytyy vartin joogaharjoitus- aurinkotervehdys
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/05/vartin-joogaharjoitus-aurinkotervehdys.html

Tästä linkistä löytyy hengitysharjoitus rauhalliseen yöuneen:

http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2015/12/hengitysharjoitus-rauhalliseen-youneen.html
 
Tästä linkistä löytyy virkistävä hengitysharjoitus:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/01/virkistava-hengitysharjoitus.html
Tästä linkistä löytyy meditaatioharjoitus stressin poistoon:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2015/12/meditaatioharjoitus-stressin-poistoon.html

Tästä linkistä löytyy meditaatioharjoitus itsensä suojaamiseksi:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2015/12/meditaatio-itsensa-suojaamiseksi.html

Tästä linkistä löytyy meditaatioharjoitus kurkkuchakran tasapainottamiseen:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/01/kurkkuchakraa-tasapainottava-meditaatio.html

Tästä linkistä löytyy meditaatioharjoitus suruun ja ikävään:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/02/meditaatioharjoitus-suruun-ja-ikavaan.html

Tästä linkistä löytyy meditaatioharjoitus  ahdistukseen ja pelkoon:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/03/meditaatioharjoitus-ahdistukseen-ja.html

Tästä linkistä löytyy meditaatioharjoitus sydänchakran vahvistamiseen:

http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/02/meditaatio-vahvistaa-sydan-keskusta.html


Tästä linkistä löytyy chakrameditaatio:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/03/meditaatioharjoitus-puhdistaa.html

Tästä linkistä löytyy postaus joogaa ja vyöhyketerapiaa:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2015/12/joogaa-ja-vyohyketerapiaa-vietimme.html

Nokkos letut- VHH, gluteeniton, viljaton, maidoton

 
Meidän perheen lemppari iltapala nykyään- tietenkin marjaisan raakajäätelön kanssa (ohje blogissa). Näissä letuissa ei ole mitään epäterveellistä ja ne ovat vähähiilarisia, gluteenittomia, viljattomia ja maidottomia eli sopivat mainiosti erikoisruokavaliota noudattaville. Olen ihan innoissani  korkea ravintoarvoisesta nokkosesta ja lisään sitä nykyään joka ruokaan. Tässäkin ohjeessa nokkonen lisää lettujen ravintoarvoa, toinen suosikkini psyllium taas kuitupitoisuutta.
 
Olen vuosien varrella paistanut melkoisen määrän lettuja kahdelle urheilija pojalleni. Kerran eräs vanhempi naureskeli kuullessaan poikieni syöneen ennen treeniä lettuja, että ”on teilläkin ruokavalio!” Hah, arvostelija ei tietenkään tiennyt MINKÄLAISIA lettuja lapsilleni syötän ja jos tiennyt, olisi hymy hyytynyt. Vuosia sitten en vielä noudattanut viljatonta ruokavaliota, vaan tein letut luomu speltistä, raakamaidosta (vielä kun olisi saanut ternimaitoa), luomu kananmunista, inkkarisokerista ja ruususuolasta. Nykyään korvaan leivonnassa speltin mantelijauhoilla, mutta mikäli et noudata viljatonta/gluteenitonta ruokavaliota, niin speltti on erittäin hyvä ja maukas vaihtoehto. Tässähän ohjeessa ei ole jauhoja lainkaan. Kokeilin kyllä tehdä mantelijauhoista, mutta en pitänyt lettujen mausta, joten sitä ohjetta ei tulla blogissa näkemään.
 
Nokkosen ravintoarvo on erittäin korkea ja se sisältää runsaasti mm. kalsiumia, magnesiumia, kaliumia, fosforia ja rautaa. Nokkonen sisältää lisäksi merkittäviä määriä C-vitamiinia, folaattia sekä A- ja E- vitamiineja. Ravintoarvovertailujen mukaan nokkonen sisältää 60-kertaisesti  piitä lehtisalaattiin verrattuna, kolminkertaisesti kalsiumia maitoon verrattuna, seitsenkertaisesti rautaa
pinaattiin verrattuna ja viisinkertaisesti C-vitamiinia appelsiiniin verrattuna. Nokkosen on sanottu myös poistavan nestettä ja hillitsevän tulehdustekijöitä.
 
Psylliumista tulee usein kysymyksiä: mitä se on ja miksi useissa minun resepteissäni on sitä. Psyllium on jänönratamon kuivattua siemenkuorta ja se antaa leivonnaisiin rakennetta ja lisää niiden kuitupitoisuutta. Se imee itseensä runsaasti nestettä eli turpoaa nopeasti muodostaen pehmeää geeliä. Erittäin hyvä kuitulisä, mikäli kärsit ummentuksesta tietenkin sillä edellytyksellä, että juot paljon vettä- ei siis viiniä:) Mikäli nauttii runsaasti kuitua eikä juo vettä, seurauksena on ummetuksen paheneminen, joten oikeasti kannattaa kiinnitää huomiota veden juontiin. Psyllium on väriltään valkoista, hajutonta ja mautonta. Ystäväni kertoi lukeneensa tutkimuksesta, jossa todettiin, että eri psylliumissa saattaa olla huomattaviakin eroja turpoamisessa. Valitettavasti en kuitenkaan ole löytänyt tutkimusta, jotta voisin sen tähän linkittää. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että mikäli käytät psyllimia sellaisenaan kuitulisänä, kannattaa juoma sekoittaa hyvin ja nauttia ennen kuin sen tekee paksun geelikerroksen. Muutaman kerran on meinannut oksennus lentää kun olen väkisin yrittänyt niellä paksua geelimassaa.
 
Ohje:
 
3 munaa
1 banaani HH 20 g
2 rkl turkkilaista jogurttia/soijajogurttia/kaurajogurttia HH 3,0 g
1,5 tl karppisokeria/täysraakaruokosokeria/kookossokeria
1 rkl psylliumia
1/2 rkl nokkosta
ripaus suolaa
 
Ohjeesta tulee 5 ”kuvan kokoista” lettua ja yhdessä letussa on alle 5 g hiilihydraattia.
 
Soseuta banaani esimerkiksi sauvasekoittimella. Sekoita kaikki aineet kulhossa ja paista voissa kuumalla paistinpannulla.
 
Maidotonta ruokavaliota noudattavat valitsevat turkkilaisen jogurtin sijasta soijajogurtin tai&
nbsp;kaurajogurtin. Kaurajogurtti ei sovi viljatonta ruokavaliota noudattaville. Sokereista karppisokeri ja stevia tipat (itse käytän Nutramedixin steviaa, joka on kuulemma yksi parhaista) eivät sisällä lainkaan hiilareita. Hiilihydraattia välttelevät valitsevat tietenkin karppisokerin, joiden mukaan lettujen hiilarimäärä on tässä ohjeessa laskettu. Turkkilaisessa/kreikkalaisessa jogurtissa on hiilaria 3,2-5 g/100 g, joten määrä on niin pieni, etten ole sitä laskenut. Kannattaa käyttää runsasrasvaisia jogurtteja, parta äijä kuulemma parasta. Näin ovat funktionaaliset terveydenhoitaja ystäväni kertoneet.
 



Letut maistuvat taivaallisilta marjaisen raakajäätelön kanssa (ohje alla olevassa linkissä).


Marjaisen raakajäätelön ohjeen löydät täältä:
http://kutsuvapauteen.blogspot.fi/2016/05/marjainen-raakajaatelo.html