Hae
Kutsu vapauteen

Ketogeeninen ruokavalio voi oleellisesti parantaa tai heikentää ruokavaliotasi

Kirjoitan tätä postausta Zell am Seessä Itävallassa, jossa olemme olleet kolmen ystäväni eli Kaarinan, Anniinan ja Mian kanssa viime torstaista saakka. Istun taianomaisen hyvinvointihotelli Salzburgerhofin fengshui puutarhassa. Kirjoittaessani tätä postausta vesiputouksen äärellä, en voi olla ihastelematta henkeäsalpaavan kaunista ympäristöä. Kello on nyt 13.11 ja tulimme juuri myöhäiseltä aamupalalta, jota ennen tein HIIT-treenin ja ohjasin joogaharjoituksen. Aamupalalla keskustelimme ketogeenisestä ruokavaliosta, josta meillä kolmella on kokemusta. Ja siitä vaietusta aiheesta, että aloittaessamme tiukan ketogeenisen ruokavalion (hiilarit alle 20 g), meidän kaikkien ruokavalio meni tietyllä tavalla huonompaan suuntaan eli liian paljon hyvää jäi ruokavalion ulkopuolelle. En muista kuka sen sanoi ensimmäisenä ääneen, etten vaan ollut minä. Avaan teille asiaa enemmän tässä postauksessa. 

Ketogeeninen ruokavalio voi oleellisesti parantaa tai huonontaa omaa ruokavaliotasi. Kaikki riippuu lähtötilanteestasi eli siitä, mitä olet syönyt ennen ketolle siirtyessäsi ja siitä, miten noudatat ketoruokavaliota. Ketogeenistä niin kuin vaikkapa lautasmalliakin voi noudattaa miljoonalla eri tavalla. 

Kaikki riippuu lähtötilanteesta

Aloittaessani ketoruokavalion söin erittäin paljon kasviksia niiden kaikissa eri väreissä. Myös marjoja meni päivittäin jonkin verran. Hiilihydraatteja söin oman intuitioni mukaan, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Hiilareiden määrään ruokavaliossani vaikutti liikunnan määrä, koska liikuntahan kuluttaa lihasten glykogeeni varastot tehokkaasti. Suurimman osan ajastani söin vähähiilihydraattisesti ja mikäli söin enemmän hiilareita, niin söin kuitenkin hiilihydraattitietoisesti välttäen valkoista sokeria, punaista lihaa ja gluteenia. Olen syönyt aina hiilihydraattitietoisesti, ihan nuoresta saakka. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etten koskaan herkuttelisi. En halua totuttaa kehoani ja mieltäni kaavamaisesti samanlaiseen ruokavalioon päivästä toiseen, vaan annan aineenvaihdunnalleni tietoisia shokkeja, joiden myötä se tehostaa toimintaansa.
Kuten tiedättekin ketoruokavaliolla on ollut paljon myönteisiä vaikutuksia kuten energiatasojen kohoaminen ja päänsäryn poistuminen. Sillä on ollut myös negatiivisia vaikutuksia mm. autonomiseen hermoston kautta palautumiseen, virtsateiden hyvinvointiin ja ihon kuntoon. Kasvoni iho muuttui sameaksi kasvohoidoista huolimatta ja muutoinkin iho kuivui ihan korpuksi. Huomatessani näitä negatiivisia vaikutuksia, aloin alkalisoimaan ruokavaliota monellakin tavalla. Lisäsin mm. vihreiden kasvisten määrää ruokavaliossani eli palautin niiden määrän entiselle tasolle ja palautin myös marjat ruokavaliooni, joka taasen nosti ruokavalioni kuitumäärää. Lopetin myös punaisen lihan käytön, koska se ei selvästikään sopinut minulle ja lisäsin myös muun värisiä kasviksia lautaselleni kuin pelkkiä vihreitä eli paprikaa, tomaattia ja mitä nyt sattuu kaapista löytymään. Eli hiilarimäärä nousi tuosta 20 grammasta ja vaihtelee tällä hetkellä 50-100 gramman välillä. Siitä huolimatta olen suurimman osan ajasta ketoosissa, koska liikun vähintään tunnin päivässä.

Vähähiilihydraattisuus, alkaalisuus, intuitiivisuus ja ruoasta nauttiminen

Myös ystäväni, jotka ovat perehtyneet hyvinkin laaja-alaisesti ravitsemusasioihin, huomasivat saman kuin minä: äärimmäisyyksiin menevä hiilareiden rajoittaminen (hiilarit alle 20 g/päivä) ei vienyt heidänkään ruokavaliota järkevään suuntaan. Ymmärrän sen, että mikäli ihminen on noudattanut epäterveellistä ruokavaliota, kärsinyt sokeririippuvuudesta ja elänyt eineksillä, voi ketoruokavalio olla merkittävä askel terveellisempään ruokavalioon. Mutta niillä henkilöillä, joilla ruokavalio on jo lähtökohtaisesti terveellinen, voi tilanne mennä täysin päinvastaiseen suuntaan: ruokavalion happamuus voi tuoda mukanaan tiettyjä terveysongelmia. Olemme tulleet siihen tulokseen, että voimme parhaiten mikäli noudatamme vähähiilihydraattista ja alkaalista ruokavaliota. Emme tarvitse välttämättä ketoosia voidaksemme hyvin, mutta välillä ja ehkä jopa suurimman osan aikaa olemme ketoosissa asiaa sen kummemmin miettimättä. Alkaalisuuden lisäksi ruokavaliotamme ohjaa intuitiivisuus, kuitupitoisuus ja viimeisenä, mutta ei vähäisempänä ruoasta nauttiminen. Keho yleensä kertoo mitä se haluaa jos osaamme kuunnella sitä.

Anniina, Kaarina, Mia ja minä

Olemme keskustelleen paljon tällä reissulla siitä, että äärimmäinen tiukkuus ruokavaliossa, uskonnossa tai vaikkapa liikunnan harrastamisessa on ihmiselle vankila, josta haluamme kutsua Sinut vapauteen. Vapauteen syödä sitä ravintoa ja sen määrän hiilareita, jota juuri Sinun kehosi kaipaa. Vapauteen harrastaa sitä liikuntaa, joka tekee hyvää juuri Sinun kehollesi. Ja vapauteen nauttia elämästä sen kaikissa väreissä, loistossa ja kauneudessa. Tulen avaamaan vähähiilihydraatt
ista ja alkaalista ruokavaliota tulevissa postauksia enemmän. Tulen kirjoittamaan esimerkki (huom! ei esimerkillistä) ruokavalioita, joita jokainen voi käyttää omiin tarkoituksiinsa jos siltä tuntuu tai olla käyttämättä. Alkaalisuuskin on moniulotteinen käsitys, jota tulen tietenkin tulevaisuudessa avaamaan enemmän. Ensimmäisenä kehon alkalisointi alkaa muuten itselläni näkymään ihon kunnossa…

Blogin vhh ruoka- ja herkkuohjeita

Täältä löydät vhh ruoka- ja herkkuohjeita kootusti kuvineen. Kun klikkaat ohjeen nimeä, niin ohje aukeaa. Jos klikkaa kuvaa, niin kuva aukeaa😊

Täältä löydät postauksia painonhallinnasta, ketoruokapäiväkirjoja ja kaikkea mahdollista ja mahdotonta terveelliseen elämään liittyen😊

Kuva Pasi Hakala/Studio Varjo
Asut ja stailaus Anniina Harvia
Meikki Minttu Pirtinsola

HUOM! Olen päivittänyt taas instaani uusia ketoruokakuvia ja syvien selkä- ja vatsalihasten harjoitusvideoita. Käypä kurkkaamassa, insta löytyy nimellä satusjoholm.
Seuraa ketogeenistä matkaani facebookissa ja instagramissa
Päivitän myös säännöllisesti blogin uusimpia ketogeenisiä ruokakuvia instagramiin, jonka löydät klikkaamalla tätä linkkiä.
Blogin terveellisiä ruokaohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.
Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.
Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä. 

2 kommenttia

  1. Unknown kirjoitti:

    Nii, keto ruokavalio toimii hyvin ku sen kulmakivet on hallussa, toki se ei ihan kaikille sovi, mut perusta on et sokereiden kaa ei voi täs ruokavaliossa pulata, eikä varsinkaa alussa ku niinsanottu ylimenokausi on meneillään, sit ku kroppa oikeesti pääser rasva aineenvaihtoon ni homma alkas toimia. Alussa esiintyy monesti vatsa ongelmia, huonoo oloa, ja tää vaihto voi kestää jopa viikkoja. Mut sit ku rasvan poltto alkaa ni kyl sen kans huomaa. Nii ku kaikki asiat ni tää vaatii paneutumista ja tarkkaavaisuutta, ei onnistu pelkästään sinnepäin tekemällä, varma on tää. Esim you tubesta löytyy paljon hyvää infoa. Esim Dr Berg, jenkki lääkärin sivustoa kannattaa käydä kattoon, fiksu ja selkeet videot, toki englantii höpöttää, ei oo suomeks. Helpot ohjeet miten tän voi alottaa. Käy kattoon.

  2. Kutsu Vapauteen kirjoitti:

    En ole koskaan ollut sokeriaddikti ja minulla on ollut erittäin hyvin tiedossa ketoruokavalion perusteet. Ja erittäin hyvin olin rasva-adaptoitunut ja olen vieläkin. Joo huono olo voi kestää viikkoja, mutta minä noudatin tiukkaa ketoruokavaliota yli 5 kk kunnes lisäsin vihreiden kasvisten osuutta ja marjoja. Kuten kirjoitin olen edelleen ketoosissa suurimman osan aikaa, koska liikun erittäin paljon. Kannattaa lukea postaus huolella.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *