Hae
Kutsu vapauteen

Ketodieetti on rasvadieetti

ketodieetti on rasvadieetti

Heti alkuun anteeksi sanasta dieetti, tarkoitan tietenkin elämäntapaa. Kuitenkin tuo dieetti sana sopi hyvin otsikoksi, joten sen vuoksi käytän sitä. Ketodieetti on siis rasvadieetti, ei proteiinidieetti. Uskon, että tämä asia on kaikille teorissa selvä jo pelkän makrojakauman perusteella, mutta se miten se toteutuu käytännössä, voi olla ihan eri juttu. Koska ketodieetillä pääosa päivän energiansaannista tulee rasvoista, niitä pitää syödä paljon. Jopa pelottavan paljon. Aivomme ja mielemme ovat tottuneet vähärasvaiseen ruokavalioon, ainakin useimmilla meistä. Ja mielihän haluaa palata vanhaan, tuttuun ja turvalliseen. Ellei rasvan saantiin kiinnitetä erityistä huomiota, voi löytää itsensä toistuvasti tilanteesta, jossa rasvan määrä vähenee viikkojen kuluessa ihan huomaamatta. Näin on käynyt minulle liian monta kertaa.

huolehti oikeasta makrajakaumasta

Ketoruokavaliossa hiilihydraatteja rajoitetaan voimakkaasti, niistä luovutaan lähes kokonaan. Hiiliyhydraatit korvataan rasvoilla, joissa on runsaasti energiaa, jonka vuoksi ne pitävät hyvin nälkää. Proteeiineja nautitaan kohtuullisesti ja niiden määrä määräytyy pitkälti omien tavoitteiden perusteella: proteiinissa on myös kohtuullisesti energiaa, niin ainakin laihduttajat joutuvat todennäköisesti rajoittamaan niidenkin määrää, jotta paino tippuisi toivotusti. Koska hiilihydraattien määrää ja osittain ehkä myös proteiinien määrää rajoitetaan, niin pakkohan sitä ihmisen on jotakin syödä eli tämän vuoksi rasvaa on syytä syödä tarpeeksi.

Mikä on tarpeeksi? Tarve pohjautuu paljolti tavoitteisiin: jos haluat laihtua, niin eihän sitä rasvaakaan voi loputtoman paljon syödä koska siinä on runsaasti energiaa. Tärkeää on huolehtia siitä, että makrojakauma pysyy omassa ruokavaliossa oikeana: rasvat 70 %, proteiinit 25 % ja hiilarit 5 % oli kalorimäärä mikä tahansa. Itse en missään nimessä suosi erittäin matalakalorisia dieettejä, niissä on omat sudenkuoppansa. Todennäköisesti joudut laskemaan makrot ainakin aluksi ravintoainelaskurilla ja itse suosittelen makrojen laskemista aina silloin tällöin myöhemminkin, jotta oikeasti nähdään missä mennään. Täältä löytyy ohjeet makrojen laskemiseen ilmaisella laskurilla.

mitä tapahtuu jos rasvaa ei nautita tarpeeksi

Mikäli rajoitat hiilarit minimiin etkä nauti rasvaa tarpeeksi nälkiinnyt ja kehosi saattaa vaipua säästöliekille, joka tarkoittaa perus aineenvaihdunnan hidastumista. Aineenvaihduntaahan voi aktivoida monella tavalla eli säästöliekissä on kyse siis PERUS aineenvaihdunnan hidastumisesta. Tämä taas vaikeuttaa painonhallintaa huomattavasti, koska paino tuppaa nousemaan entistä helpommin ja entistä pienemmällä energiamäärällä.

Väsymyksen tunne ja vetämättömyys voi johtua monesta asiasta tietenkin, mutta yksi syy voi olla liian vähäinen rasvojen saanti. Elimistö ei saa tarpeeksi energiaa, joka aiheuttaa väsymystä ja joskus myös ärtyneisyyttä, pinna on kireällä kuin viulun kieli. Heikentynyt unenlaatu voi kieliä myös siitä, että elimistö on nälkiintymässä eikä nälkäisenä saa kunnolla nukutuksi. Treenit eivät myöskään kulje vaan olo on voimaton tai sitten aerobinen treeni kulkee normisti, mutta kuntosalilla rauta painaa.

Meikä ehdotti Mammalle, että jos tehtäis vaihtokaupat: Mamma saa Meikän vinkupossun ja Meikä saa ihan oikeeta possua, sopiiko?

entäs jos rasva ei sovi minulle

Mikäli teet liian nopeita muutoksia ruokavaliossasi, niin suuri rasvamäärä aiheuttaa sinulle mitä todennäköisemmin rasvaripulia. Itselläni on tästä kokemusta ja olen siitä kirjoittanut tänne blogiinkin. Rasva ikäänkuin hujahtaa elimistön läpi suoraan pönttöön, joka aiheuttaa heikotuksen tunnetta ja huonoa (siis todella huonoa) oloa, joka voi johtaa jopa oksentamiseen ja pahaan huimaukseen. Aloita siis ruokavaliomuutos lempeästi, jolloin myös kehon stressitila lievenee. Lue täältä miten voit aloittaa ketoruokavalion turvallisesti. Yleisin syy siihen ettei rasva sovi taitaa olla siinä, ettei elimistö kestä liian nopeita muutoksia. Lisää siis rasvan määrää pikku hiljaa ellet halua viettää aikaasi vessanpöntöllä.

en vaan meinaa muistaa syödä tarpeeksi rasvaa!

Löysin taas kerran itseni seuraavasti tilanteesta: ruokavaliossani hiilarit oli IHAN minimissä, mutta olin korvannut rasvaa liikaa proteiineilla. Ihmettelin, että mikä mättää, kun olo ei ole niin hyvä kun voisi olla. Piti taas kerran laskee makrot ja totuus löytyi vääristyneestä makrojakaumasta eikä siitä, ettei ketoruokavalio sovi minulle. Ihan hävetti, minunhan pitäisi olla joku ketoasiantuntija ja siitä huolimatta löydän toistuvasti tekeväni ihan PERUS virheitä tällä ruokavaliolla 😎 Noh, ainakin pysyn nöyränä, koska en voi hetkeäkään kuvitella olevani joku muiden ihmisten yläpuolella oleva superihminen ja hyvä niin! Tästä asiasta aion kirjoittaa myös syksyllä ilmestyvään ketokirjaani: kukaan ei ole suojassa liian vähäiseltä rasvan määrältä 🙂 Eli rakas kulta pieni mussukka: saanen muistuttaa sinua ystävällisesti siitä, että mikäli olo ei ole paras mahdollinen, niin tsekkaa rasvan määrä. Saatko sitä tarpeeksi vai nälkiinnytätkö itseäsi pikku hiljaa ihan huomaamatta. Nimittäin ne aivot haluavat ihan oikeasti ohjata meitä kohti vanhaa ja tuttua eli vähärasvaista. Ja kaikki tämä tapahtuu pikku hiljaa, huomaamatta.

HUOM! Lisääthän omia kokemuksiasi kommenttikenttään mitä liian vähäisestä rasvan saannista saattaa seurata ketoruokavaliolla- näin saadaan jaettua enemmän kokemuksia lukijoille, kiitos<3

lue myös

Ketotietopaketti ja ruokapäiväkirjat

Ketoosi ABC nyt marketeissä

Ketoon liittyviä postauksia löydät kootusti täältä.

KAIKKI BLOGIN 200 VHH RUOKA- JA HERKKUOHJEET LÖYTYVÄT KOOTUSTI YHDELTÄ SIVUSTOLTA ELI TÄÄLTÄ

SEURAA TERVEYSTIETOISTA MATKAANI BLOGISSA, FACEBOOKISSA JA INSTAGRAMISSA

Instani löydät nimellä satusjoholm.

Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja terveelliseen elämään liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.

Blogin vähähiilihydraattisia ruoka- ja herkkuohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.

Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä .

20 kommenttia

  1. Juha hokkanen kirjoitti:

    Minkalainen ketoosidietti olen.mies 60v.eli miten aloutan mitä syön olis.mukava koneilla.

  2. Maaret kirjoitti:

    Kiitos. Osui ja upposi. Keto aloitettu ja unet hävisi. Viime yönä unta 2 tuntia. Otin koookosöljyä, juustoa ja leipäjuustoa palat siltä istumalta! Sekä rasvanpilkkojakapselin😃
    Ajattelin jo että lopetan koko touhun keton osalta.

    • kutsuvapauteen kirjoitti:

      Joo, jos herään yöllä nälkään, niin silloin olen takuu varmasti syönyt liian vähän rasvaa. Olo on huono ja sellainen oksettava.
      Minä olen viime aikoina keskittynyt siihen, että syön vatsan täyteen alkuillasta, niin nukun hyvin:)

  3. Pekka Lönnroth kirjoitti:

    Kiitos. Kovasti olen kanssasi samaa mieltä ihan senkin perusteella mitä olen valtavan määrän erilaisia tutkimuksia lukenut ja analysoinut. Näihin liittyen pari asiaa, joita et tässä kirjoituksessa tuonut erityisesti esille mutta, jotka kuitenkin aina askarruttavat eli rasvan laatu.
    Biologisesti aineenvaihduntamme muistuttaa hyvin pitkälle esim. gorillaa. Ravinnossa on kuitenkin sellainen merkittävä ero, että gorilla syö paljon erilaista kasviainesta kuten oksia, lehtiä, silmuja jne, joita ihminen ei enää kykene käyttämään ravinnoksi. Vaan gorillalla onkin pidempi suolisto ja siinä sellainen bakteerikanta, joka käyttää tuon kasviaineksen rasvaksi niin, että gorilla saa kokonaisenergiasta n. 60-70 % tyydyttyneistä ja kerta tyydyttymättömistä rasvoista. Eli juuri sen verran mitä sinäkin tuossa mainitset. Kun ihminen oppi metsästämään, niin suolisto lyheni ja bakteerikanta muuttui, kun ihminen alkoi saada rasvaa ja valkuaisaineita suoraan saaliseläimistä. Tästä laajasta bakteerikannasta on ihmiselläkin vielä se osa jäljellä, joka käyttää imeytymöttömät kuidut butyraatiksi eli voihapon suoloiksi ja estereiksi. tätä samaa butyraattia on äidinmaidossa ravitsemassa ja suojaamassa vastasyntynyttä esim. allergioilta. Butyraatti on myös oleellinen asia suolistolle, kun ilman sitä suoliston solut kärsivät pahasti tai jopa kuolevat. Samaa butyraattia on myös voissa ja täysrasvaisissa maitotuoteissa (lat. butyrum, eng. butter, suom. voi). Ketoosissa maksan tuottamista ketoaineista tärkein on betahydroksiBUTYRAATTI, joka siis suojaa ja ravitsee elimistöä kaikkialta sisältäpäin.
    Tämän ihmisen biologisen taustan vuoksi olen itse oppinut ajattelemaan, että ihmiselle hyviä ja terveellisiä rasvoja ovat luonnolliset eläinrasvat, rasvaiset kalat että puukasvien öljyt kuten oliivi, manteli, avokado, pähkinät, parapahkinä ja kookos.
    Kukka- ja ruohokasvien siemenöljyille meille ei ole kehittynyt mitään sopeutumaa käyttää niiden sisältämää omega-6 rasvahappoja runsain määrin ravinnoksi. Tässä märehtijät ovat eri asemassa, kun niillä on pötsissä bakteerikanta, joka muuttaa omega-6 rasvahapot CLA:ksi (Conjugated Linoleic Acid). Se taas puolestaan on jo terveyttä ylläpitävä ja edistävä rasvayhdiste, jota myös esiintyy mm. voissa ja täysrasvaisissa maitotuotteissa.

    Herkästi hapettuvat omega-6 rasvahapot sellaisenaan ovat ihmiselle suorastaan vahingollisia ja ylläpitävät mm. matala-asteista tulehdusta, sotkevat jodiaineenvaihduntaa ja niiden aineenvaihdunnan tuloksena elimistöön syntyy myrkyllisiä ja syöpää aiheuttavia aldehydejä, jotka lisäävät syöpäriskiä kuten tupakointi konsanaan.

    • kutsuvapauteen kirjoitti:

      Kiitos viestistä! Minulla itselläni on ihan valtava VOINHIMO, ollut jo niin kauan kuin muistan. Tekisi mieli syödä voita ihan sellaisenaan:)
      Minun pitäisi voin lisäksi myös syödä oliiviöljyä, mutta en ymmärrä miksi en saa sitä alas! Mantelia menee jauhon muodossa jonkun verran,
      avokado silloin tällöin, mutta en siitäkään oikein pidä:) Mutta se voi, sitä mä rakastan! MTC-öljyä lurautan kahvin sekaan.
      !

  4. Pihla kirjoitti:

    Juu u. Mulla taitaa olla mennyt liikaa proteiinia, koska kainalot haisee aiiivan kamalalle. Syynäsin ketokanavia ja löysin syyllisen 😂 eli nyt on sitten vuorossa proteiinin pudotus ja varmaan sitten vielä rasvan nosto 😊

  5. Piia Pyykönen kirjoitti:

    Ihanaa Satu oli lukea tuota sun postausta just liian vähäisestä rasvan saannista ketolla. Itse olen juuri tässä tilanteessa että 1v ja 4 kk ketoa takana ja painoa tippunut 23kg ja olen miltei tavoitteessani. Nyt vaan usean kk paino junnannut samassa ja tajusin että mun vatsalaukku on niin paljon pienentynyt ja sen myötä annoskoot ettei ole juurikaan näläntunnetta. Syön 2 krt päivässä, enempään en koe tarvetta. Hiilarit on 20g/vrk. Ja mikä pahinta rasvaa saan aivan liian vähän. Olen todennäköisesti säästöliekillä. Sun teksti todella herätti minut nyt laittamaan rasvat kuntoon, kiitos siitä❤️ Huomaan tuon liian vähäisen rasvan saannin siitä että vireystaso on laskenut, paino junnaa paikoillaan ja aineenvaihdunta on hidastunut. Nyt tuumasta toimeen ja rasvaa koneeseen💪

    • kutsuvapauteen kirjoitti:

      Kiitos viestistä! Kyllä se väsyttää, jos ei saa rasvaa eli energiaa tarpeeksi. Elimistö kituu pikku hiljaa ja hidastaa
      aineenvaihduntaa ”nälänhädän” vuoksi:) Juu lisää vaan rasvaa:)

  6. Pekka Lönnroth kirjoitti:

    Oliiviöljy sellaisenaan on voi tuntua turhan vahvan makuiselta. Salaattien lisäksi itselläni sitä menee joko muna-voi-latten tai muna-voi-vihreä teen mukana. Esim. vihreää teetä teen nykyisin ottamalla isoon lasiin vettä ja siihen virheää teetä jauheena ja kunnon nokareen voita mikrolla lämpimäksi. Samalla toisessa astiassa kananmuna ja siihen mukaan reilusti oliiviöljyä sekä blenderillä sekaisin. Sitten perään kuuma vihreä tee. Taitaisi japanilainen teeseremoniamestari saada laakin, jos näkis,i mutta hyvää tulee.

    Vinkkinä tutkimuskohde: oksalaatti, kalsiumoksalaatti ja oksalaattimyrkytys. Eli vihreissä kasveissa, salaateissa, manteleissa jne on mukana runsaasti oksalaattia, joka reagoi elimistössä kalsiumin kanssa ja tekee hankalia teräväsärmäisiä kiteitä ja on yksi merkittävä kivuliaiden munuaiskivien aiheuttaja. Eli erityisesti hyvin kasvis- ja salaattipainotteinen ruoka voi hyvin olla oksalaattimyrkytyksen aiheuttaja.

  7. Heidi Raudaskoski kirjoitti:

    Kiitos tästä postatuksesta. Olen aiemmin maininnutkin, että olen enempi mutu ihminen, en jaksa tuota makrojen laskemista.
    Tämä kyllä avasi silmäni . Itseasiassa, olin melkoisen tietämätön tästä, Tarviis varmaan olla hiukka tarkempi rasvojen suhteen. 🤔
    Rasvakahvi tuli heti mukaan tämän luettuani . Oliiviöljyä meillä kuluu paljon ( ruuanlaitossa), mct öljy menee smoothieen ja voi on intohimoni.
    Tarvii vain keksiä keino, jolla saisin tuon alttarikaverini vähentämään proteiineja ja lisäämään rasvaa 🤔
    Hänellä painonpudotus on tökännyt tyystin 🙈 – ja selitä siinä sitten lihansyöjämiehelle tämmöinen asia ☺😃

  8. Piloille jo alusta? kirjoitti:

    Hei! Olen ollut vasta 1vkn ketodieetillä. 2 ekana päivänä söin ku hullu ja tuntui ettei mikään riitä. 3pv lähtien järjettömästi virtaa aamusta iltaan! Painoa lähteny jo 3kg. Nyt ongelma on se etten tunne enään nälkää kunnolla, ei tee mieli syödä. Eilen saalaattia ja 3pihviä, rasvat nolla 😬 kuinka nopeasti keho voi mennä säästölle? Pelkään että olen menettänyt jo pelin 😅

    • kutsuvapauteen kirjoitti:

      Joo noin se menee usein. Nesteet poistuu alkuun kun hiilihydraattivarastot tyhjenevät eli jos syöt hiilareita
      enemmän, niin paino tulee takaisin samantien. Eli kyse ei ole laihtumisesta tässä vaiheessa. Kukaan ei voi sanoa
      aikaa, miten nopeasti keho menee säästöliekille. Siihen vaikuttaa stressitaso ja aikaisemmat laihdutukset jne. Mutta
      kyllä mä itse olen sen suhteen tosi tarkkana, että en syö liian vähän. Liian vähäinen syöminen altistaa painonhallinta-
      ongelmille tulevaisuudessa. Minulla itselläni on samaa ongelmaa eli mun pitää kiinnittää tosi paljon huomiota siihen,
      että saan tarpeeksi energiaa päivittäin. Ja jos en syö tarpeeksi, niin en nuku kunnolla vaan herään aamuyöstä. Kannattaa
      lukea postaus säästöliekistä täältä: https://kutsuvapauteen.vaikuttajamedia.fi/2020/03/07/saastoliekki-joidenkin-laihduttajien-painajainen/

  9. Piloille jo alusta? kirjoitti:

    Kiitos vastauksesta! Olen paikannut vähäistä ruokahaluttomuutta laittamalla voita nyt kaikkeen, runsaasti ja säännöllisin tunnein. Energiaa riittää! Isken kiinni näihin sun loistaviin ruokaohjeisiin, enköhän niillä pääse hyvin alkuun löytääkseni tasapainon. Näin hyvää panostusta vhh ruokaohjeille en ole koskaan aikaisemmin törmännyt! Iso kiitos siitä!

  10. Teija Österlund kirjoitti:

    Hei!
    Kuinka paljon ja minkälaisia rasvoja pitäisi syödä suhteessa omaan painoonsa?

    • kutsuvapauteen kirjoitti:

      Itse käytän molempia, painottaen hyviä rasvoja. Hyviä rasvoja saa oliiviöljystä, pähkinöistä,
      siemenistä ja avokadosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *