Hae
Kutsu vapauteen

Uutta tutkimustietoa ikääntymisen vaikutuksista aineenvaihduntaan

ikääntymisen vaikutuksista painonhallintaan on tullut uutta tutkimustietoa

 

 

Luin eilen mielenkiintoisen artikkelin Hesarista liittyen ikääntymisen vaikutuksista aineenvaihduntaan. Tähän asti ollaan oltu siinä käsityksessä, että aineenvaihdunta hidastuu ikääntymisen vuoksi (30-40 vuotiaana) ja minäkin olen aiheesta kirjoittanut blogiini. Science-lehdessä julkaistun uuden tutkimuksen mukaan tämä ei kuitenkaan pidäkään paikkansa vaan se on vanhentunutta tietoa. Eli jos painosi alkaa nousemaan 30-40-vuotiaana, niin syy ei siis olekaan ikääntymisen aiheuttamasta aineenvaihdunnan hidastumisessa. Aineenvaihdunta voi kyllä hidastua, mutta syyt ovat muualla. Ikääntymisen kyllä laiskistuttaa aineenvaihduntaa, mutta vasta noin 60-vuotiaana ja eikä silloinkaan merkittävästi. Tämä uusi tieto on mullistava ja ainakin minun mielestäni tosi vapauttavaa!

 

 

Lue lisää postauksia painonhallinnasta täältä.

 

 

paino nousee herkästi ikääntyessä- mistä sitten on kysymys?

 

 

Monella ihmisellä kuitenkin juuri tuo 40 (tai viimeistään 50) vuoden ikä tuntuu olevan tosi kriittinen painonhallinnan kannalta. Itsellänikin paino nousi juuri tuon ikäisenä 5 kiloa- kilot lähtivät kuitenkin helposti pois kun vähensin hieman (HUOM! vain hieman) ruokavalioni energia määrää. Koska kyse ei olekaan ikääntymisen aiheuttamasta aineenvaihdunnan hidastumisesta, niin mistä sitten? Tutkimuksen mukaan syynä näyttää olevan aktiivisuuden ja lihaskudoksen määrän väheneminen. Lihas polttaa levossakin enemmän energiaa kuin läski ja mikäli lihasten määrä vähenee nuoruus iästä, niin aineenvaihdunta hidastuu vääjäämättä. Ja aineenvaihdunnan hidastuminen tarkoittaa sitä, että lihot herkemmin mikäli syötä saman verran kuin aikaisemmin. Eli kyse on kyllä aineenvaihdunnan hidastumisesta, mutta syy siihen ei olekaan ikääntyminen vaan aktiivisuuden eli liikunnan ja/tai arki aktiivisuuden väheneminen.

 

 

no entäs sitten menopaussi?

 

 

Tutkimuksen mukaan myös menopaussin aiheuttaman hormonaaliset muutokset eivät olisi lihomisen taustalla, toisin kun usein ajatellaan. Eli liikunnan merkitys painonhallinnassa nousi entistä vahvemmin esiin: mikäli ihminen onnistuu säilyttämään liikunnallisuuden tason samalla tasolla kuin nuorempana, ikääntymiseen liittyvä aineenvaihdunnan laiskistuminen jää tulematta. Tosin ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Olen sitä mieltä, että vaihdevuodet ovat edelleen tosi kriittistä aikaa painonhallinnan osalta. Esimerkiksi jos nainen ei saa nukuttua vaihdevuosi oireiden vuoksi, niin ei se ainakaan helpota palautumista ja näin ollen painonhallintaa. Ja monet muutkin asiat vaikuttavat lihomiseen, esimerkiksi tietyt sairaudet, insuliiniresistenssi, palautuminen- ruokavaliosta puhumattakaan. Mutta tämän tutkimuksen valossa näyttää olevan päivän selvää, että lihaksista kannattaa pitää kiinni kynsin ja hampain ja lihasmassaa ylläpidetään ja lisätään liikunnan avulla. Eli viimeistään nyt kannattaa unohtaa pika dieetit ja laihdutuskuurit, joissa energiansaanti on alle oman perusaineenvaihdunnan- paino kyllä laskee, mutta liian usein menetetään läskin sijasta lihasta. Sen sijaan pysyvä elämäntapa muutos, jossa kiinnitetään huomiota ruokavalioon, liikuntaan. ja palautumiseen kannattaa aina- mikäli siihen on tarvetta:)

 

 

Tuu instaan satusjoholm

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.