Hae
Kutsu vapauteen

VHH kookos-kanakeitto

vhh kookos-kanakeitto- syksyn uusi hitti ruoka

Kyllä maistuu, nimittäin tämä täyteläisen kermainen vhh kookos-kanakeitto! Tästä tuli meidän perheen syksyn uusi ruokahitti, ehdottomasti. En ole koskaan ollut mikään suuri keittojen ystävä, toisin kuin mieheni, joka rakastaa niitä. Tosin en ole niitä inhonnutkaan enkä ole todellakaan niitä viime aikoina kaivannut. Siitä huolimatta tämä keitto maistui niiiin hyvältä ja on todella kivaa vaihtelua arkiruokailussa. Maistuu muuten tosi hyvältä siemennäkkärin kanssa- linkki ohjeeseen tämän postauksen lopussa. Keitto sopii vhh ruokavalioon kuin nenä päähän eli se on vhh, maidoton ja viljaton- siitä huolimatta maistuu ihan varmasti myös normiruokavaliota noudattavillekin.  Tämän keiton valmistutapa poikkeaa normikeittojen valmistustavasta ja raaka-aineet ovat erittäin edulliset.

keitto, jota ei valmisteta kattilassa

Valmistustapa poikkeaa tässä vhh kookos-kanakeitossa hyvinkin paljon perinteisestä: keitto valmistetaan nimittän uunivuoassa eikä perinteisesti kattilassa. Keiton raaka-aineet ovat edulliset, koska broilerin reisipalat ovat erittäin edullisia. Ostan niitä yleensä isomman satsin Prisman lihatiskiltä. Ostamissani reisipaloissa on luu mukana, joten varothan sormiasi niitä paloitellessasi. Itse olen pari kertaa leikannut pahan haavan sormeeni. Ethän heitä luita pois valmistusvaiheessa, ne kuuluvat tähän keittoon oleellisesti. Keitoista tulee noin 6 annosta ja voin luvata, että yhdestä annoksesta tulee todellakin vatsa täyteen, sillä keitto on täyttävää ja pitää pitkään nälkää.

vhh kookos-kanakeitto MAKROT (yksi annos)

Rasva 38 g

Proteiini 29 g

Hiilihydraatti 5 g

Kcal 483

HUOM! Mikäli haluat tehdä keitosta vähän kevyemmän eli vähäkalorisemman, niin voit korvata puolet kookosmaidosta vedellä.

VALMISTUSTA VARTEN TARVITSET

syvä uunivuoka, halkaisija noin 30 cm

VALMISTUSAIKA

noin 25 min

uunissa paistoaika 60 min

vhh kookos-kanakeiton OHJE

800 g broilerin reisipaloja luineen päivineen

parsakaali

pieni kesäkurpitsa

2-3 sipulia

1 dl pinjansiemeniä

800 ml kookosmaitoa*

100 g tavallista tai maidotonta tuorejuustoa

basilikaa

suolaa

pippurisekoitusta

rasvaa paistamiseen

*HUOM! Mikäli haluat tehdä keitosta vähän kevyemmän eli vähäkalorisemman, niin voit korvata puolet kookosmaidosta vedellä.

Paloittele parsakaali, kesäkurpitsa ja sipuli pieniksi paloiksi ja laita ne kattilaan. Lisää vesi ja keitä niitä muutaman minuutin ajan niin että ne pehmevät hieman. Paloittele broileri pieniksi paloiksi ja paista niitä paistinpannulla rasvassa siten, että ne ruskistuvat hieman pinnalta. Mausta paistamisen loppuvaiheessa suolalla ja pippurisekoituksella. Voit lisätä myös muita mausteita, esimerkiksi currya tai kurkumaa.

Voitele uunivuoka ja laita sinne vihannekset ja broileri sekoita. Kaada kookosmaito vuokaan ja paista uunissa 200 asteessa noin tunti tai niin kauan kunnes broilerit ovat kypsiä. Paahda pinjansiemenet paistinpannulla ilman rasvaa ja lisää ne suoraan lautaselle basilikan kera. Tarkista maku ja lisää tarvittaessa suolaa. Keitto on parasta seuraavana päivänä kun se on kunnolla maustunut.

Lue myös: siemennäkkileipä- paras ohje

BLOGISSA ON JO lähes 200 VHH ruoka- ja herkkuOHJETTA! OHJEET LÖYTYVÄT KOOTUSTI YHDELTÄ SIVUSTOLTA ELI TÄÄLTÄ

SEURAA TERVEYSTIETOISTA MATKAANI BLOGISSA, FACEBOOKISSA JA INSTAGRAMISSA

Instani löydät nimellä satusjoholm.

Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja terveelliseen elämään liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.

Blogin vähähiilihydraattisia ruoka- ja herkkuohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.

Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä .

tulossa blogiin vähähiilihydraattisen täytekakun valmistus

Virtsatiet oireilevat ketoruokavaliolla

Ketoruokavalio aiheuttaa virtsateiden oireilua

Olen aikaisemminkin kirjoittanut siitä, että virtsatieni alkoivat oireilemaan ja iho kuivumaan rajusti aika pian ketogeenisen ruokavalion aloittamisen jälkeen. Voit lukea postauksia täältä. Nyt olen saanut valtavasti viestejä muiltakin ihmisiltä, jotka ovat kertoneet omista virtsatieongelmistaan ja kiittäneet minua siitä, että olen kirjoittanut asiasta. Kaikki oireilevat ovat olleet naisia. Yleisin oire on ollut virtsateiden kirvely, mutta naisilla on ollut myös bakteeritulehduksia, jotka ovat alkaneet ketoruokavalion aloittamisen jälkeen.

ketoruokavaliota takana 8 kuukautta

Olen noudattanut ketoruokavaliota tasan 8 kuukautta. Ensimmäiset 6 kuukautta pidin hiilarit tiukasti 20 grammassa, jonka jälkeen ne ovat vaihdelleet 20-80 gramman välillä. Olen kirjoittanut useita ketogeenisiä ruokapäiväkirjoja (hiilarit 20 g), voit lukea niitä kootusti täältä. Pidin  myös neljän päivän ajan ruokapäiväkirjaa (hiilarit 50 g), jota ravitsemustieteen opiskelija Moona Partanen kommentoi virallisen ravitsemustieteen näkökulmasta. Voit lukea postauksen täältä.  Moona totesi ruokavalioni olevan yllättävän tasapainoinen eikä hänellä ollut siihen paljoakaan huomautettavaa. Olin asiasta tietenkin helpottunut kun tiesin, että saan ruokavaliostani kaikki vitamiinit ja hivenaineet rautaa ja D-vitamiinia lukuunottamatta.

Hiilareiden lisäys 20 grammasta 50 grammaan helpotti virtsatieoireita jonkin verran ja erityisesti se, että lisäsin vihermehujen, marjojen ja kasvisten määrää ruokavaliossani, mutta eivät poistaneet niitä kokonaan. Välillä kun olen laskenut hiilarit takaisin 20 grammaan, niin tilanne on pahentunut. Olen kokeillut tiettyjä lisäravinteita (mm. arginiinia) tuloksetta ja käyttänyt pascoe emäsjauhetta. Juon useita litroja päivässä vettä, olen aina juonut. Mutta mikään ei tunnut auttavan.

ketoruokavalio on kuivattanut ihon rutikuivaksi

Myös ihoni on todella kuiva ja joudun rasvaamaan itseni päästä varpaisiin joka ilta ihon kiristyksen takia. Minulla ei ole aikaisemmin ollut ihottumia enkä ole kärsinyt kuivasta ihosta, tosin ihottumaa ei ole ollut nytkään. Ilmeisesti se vaan on niin, että kehoni yrittää kertoa minulle, että hiilarimäärä on minulle liian alhainen. Tiedän, että toisilla lähtee ketoruokavaliolla hiuksia tukoittain päästä, toisilla brakaa kilpirauhanen, jotku väsyvät. Ja toisille se taas sopii todella hyvin ja päinvastoin siitä on apua monenlaisiin terveysongelmiin.

ensi viikolla verikokeisiin

Käyn ensi viikolla verikokeissa ja vertaan tuloksia alkuvuonna ottamiin tuloksiin. Otatin itsestäni laajat verikokeet ennen ketoruokavaliolle siirtymistä ja aion ottaa samat kokeet uudestaan, samassa laboratoriossa. Kirjoitan tuloksista postauksen myöhemmin. Ei tekisi mieli luovuttaa ketoruokavalion suhteen, mutta kai se on pakko lisätä hiilareiden määrää ja siirtyä vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle (hiilarimäärä on alle 100 g vuorokaudessa). Sitähän minä olen noudattanut jo pitkään ennen ketoa ja se on sopinut minulle hyvin.

ketoaineiden erittyminen virtsaan aiheuttaa kirvelyä?

Ja vielä karnivoonareille tiedoksi: oksalaattien ja lektiinien rajoittaminen ketoruokavalion aikana ei ole vaikuttanut mitenkään virtsateiden oireiluun. Ilmeisesti kyse on vaan siitä, että ketoaineiden erittyminen virtsaan aiheuttaa virtsateiden kirvelyä. Liikun niin paljon, että pysyn ilmeisen helposti ketoosissa myös hieman runsaammilla hiilarimäärillä. Vinkkejä otetaan vastaan, erittäin mielellään!

Blogin vhh ruoka- ja herkkuohjeita löydät täältä.

Ketoruokapäiväkirjoja ja postauksia ketogeenisestä ruokavaliosta ja painohallinnasta löydät täältä.

SEURAA TERVEYSTIETOISTA MATKAANI BLOGISSA, FACEBOOKISSA JA INSTAGRAMISSA

Instani löydät nimellä satusjoholm.

Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja terveelliseen elämään liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.

Blogin vähähiilihydraattisia ruoka- ja herkkuohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.

Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä .