Hae
Kutsu vapauteen

Vähähiilihydraattinen suklaajäätelö

Minua haasteteltiin Keskisuomalaiseen ketogeenisestä ruokavaliosta ja halusin tarjota toimittajalle ja kuvaajalle jotakin vähähiilarista herkkua, jotta he saavat ihan itse maistaa miltä nämä vhh herkut maistuvat. Ovatko ne korvikkeita ja maistuvatko ne edes miltään? Voin kertoa, että tämä jäätelö maistuu paremmalta kuin markettien suklaajädet myös muidenkin kuin minun mielestäni. Kerroin toimittajalle, että näiden vähähiilaristen ruokien ja herkkujen pitää olla ainakin yhtähyviä maultaan kun normiherkkujen tai mielellään hieman paremman makuisia. Ei niitä muuten kukaan syö, ei todellakaan. On ollut liikuttavaa seurata miten nuorin bodaaja poikani, 19-vuotias Noppa, tekee lähes päivittäin tätä jädeä itselleen pakastimeen. Ja on sitten tosi tarkka, ettei kukaan saa siitä maistaa yhtään?

Onko järkeä herkutella ketogeenisellä ruokavaliolla?

No pitääkö sitten ketogeenisellä ruokavaliolla herkutella? Eikös olisi parempi, että pääsisi sokerinhimosta kokonaan eroon? Mielestäni se on ihan jokaisen oma asia. Itse en ole koskaan ollut sokerikoukussa eli jos olen maistanut suklaapalan, niin ei ole tullut himoa syödä koko levyä. En herkuttele päivittäin (toki muutaman palan tummaa suklaata syön jokaikinen päivä), mutta jos minun tekee joskus mieli jotakin makeaa, niin teen näitä vähähiilarisia herkkuja enkä missään nimessä tunne siitä huonoa omaa tuntoa, miksi tuntisin? Vähähiilariset herkut sisältävät niin vähän hiilaria, että pysyn silti ketoosissa. Mutta nämä ovat niin henkilökohtaisia juttuja- se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Esimerkiksi jos joka aamu herätessään miettii vaan vhh herkkuja, niin onko siinä sitten järkeä? Eli jos herkuttelu edes näillä vhh herkuilla ei sovi sulle, niin then don`t!! Miksi kiusata niin mahtavaa tyyppiä kuin itseään?

Valmistuksesta ja makroista

Neljän raaka-aineen jäätelössä ei ole tietenkään säilöntäaineita eikä valkoista sokeria ja hiilareitakin ainoastaan 6,6 g/100g. Makrot on laskettu valmiiksi postauksen loppuun. Käytin tässä jädessä soijakermaa eli makrot on laskettu sen mukaan, mutta toki voit korvata sen muullakin kermalla. Makeutuksena käytin karppisokeria, mutta voit makeuttaa jäätelön esimerkiksi hyvälaatuisella stevialla. Tässä tapauksessa vaan joudut miettimään määrän itse. Jäätelön päällä on sulatettua tummaa suklaata ja kookosmannaa. Tätä ei ole laskettu makroihin mukaan.

Valmistus on naurettavan helppoa, lapsikin osaa tätä valmistaa jos osaa lukea. Kotitekoisen jäden ainut huono puoli on se, että sulamisaika on pitkä eli ota jäde pakastimesta sulamaan ainakin varttia aiemmin tai jopa vielä aikaisemmin ennen tarjoilua. Siihen ne huonot puolet sitten loppuvatkin. On se muuten jännä, että heti kun ilma lämpenee, niin alkaa tehdä mieli jäätelöä. Mitään muuta kylmää ei minun sitten teekään mieli.

Ohje (5 palloa):

500 g soija-, kookos- tai kaurakermaa
50 g tummaa suklaata (80%)
0,5 dl karppisokeria tai hyvälaatuista steviaa*
1 rkl raakakaakaojauhetta

*tarkista stevian määrä itse eli tuo 0,5 dl koskee karppisokerin määrää

1. Laita kaikki aineosat blenderiin.
2. Blendaa muutaman minuutin ajan.
3. Laita seos kulhoon ja pakkaseen. Sekoita puolen tunnin välein kunnes rakenne on tasaista ja jäätelö on jähmettynyt kunnolla. Tähän menee muutama tunti. Ota jäätelö pakastimesta sulamaan huoneenlämpöön noin var
tti ennen tarjoilua.

Seuraava postaus onkin taas ketogeeninen ruokapäiväkirja ja kuulumisia siitä, mitä muutoksia kehossani on tapahtunut kuukauden aikana ruokavalion ansiosta.

Blogin jäätelöohjeita

Makrot (koko annos):
rasva 157 g
proteiini 12 g
hiilihydraatti 33 g
kcal 1 562

Makrot (yksi annos):
rasva 31,4 g
proteiini 2,4 g
hiilihydraatti 6,6 g
kcal 312,4

KAIKKI BLOGIN VHH RUOKA- JA HERKKUOHJEET LÖYTYVÄT KOOTUSTI YHDELTÄ SIVUSTOLTA ELI TÄÄLTÄ

 

SEURAA TERVEYSTIETOISTA MATKAANI BLOGISSA, FACEBOOKISSA JA INSTAGRAMISSA

Instani löydät nimellä satusjoholm.

Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja terveelliseen elämään liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.

Blogin vähähiilihydraattisia ruoka- ja herkkuohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.

Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä.

 

Neljän naisen elämä muuttui Lontoossa

Kaarina Krogerus, Mia Korpi, Anniina Harvia ja minä

Lontoossa 5 päivää kolmen ihanan ystävän kanssa, joista 4 Tony Robinsin Unleash The Power Within- seminaarissa? Tätä postausta on vaikea kirjoittaa, koska sanat loppuvat heti alkumetreillä. Unohtumaton, koskettava, järisyttävä ja intensiivinen ovat ne sanat, jotka ensimmäisenä tulevat mieleen tästä reissusta. En tiedä mikä oli ihaninta: muutos, joka meissä kaikissa tapahtui, seminaarin tunnelma vai se yhteys, joka meidän neljän naisen välillä vallitsi ja on olemassa edelleen. Se mitä saimme yhdessä kokea, oli jotakin niin syvää, aitoa ja koskettavaa, että muistamme sen koko lopun elämämme. Kosketimme toistemme sielua, nauroimme ja itkimme yhdessä, kävimme läpi syvimmät pelkomme, katsoimme silmästä silmään omia demoneitamme, vapauduimme niistä ja asetimme unelmia ja askelmerkkejä tulevaisuudelle. Ei ihan pikkujuttuja ja vielä kun tämän kaiken saa jakaa rakkaiden ystävien kesken…

Seminaari oli hyvin intensiivinen eli se kesti 4 päivää aamu kahdeksasta yöhön saakka. Lisäksi taksimatkat käytimme asioiden kertaamiseen henkisen valmantajamme Mian johdolla, koska seminaari oli englanniksi ja näin ollen jotakin saattoi mennä ohi korvien. Olenkin jo aiemmassa postauksessa kertonut käsiteltävistä aiheista. Lue postaus täältä, niin pääset kärryille. Transformaatio päivä oli kaikista vaikuttavin, koska siinä luovuttiin kaikesta negatiivisesta, joka on pidätellyt sielua kasvamasta niihin mittasuhteisiin, johon se on luotu. Mieletön potentiaali  vapautuu, kun ihminen löytää oikean ja aidon minän eli sen ihmisen, joka hän oikeasti on ja vapautuu kaikista negatiivisista kahleista ja uskomuksista. 

En halua vielä kertoa tarkemmin teille, miten elämäni muuttui. Haluan, että näette ja koette muutoksen itse. Sen verran voin kuitenkin paljastaa, että omalla kohdallani tärkein anti oli tiettyjen negatiivisten käyttäytymismallien ja tapojen katkaiseminen ja ihanteellisen mielentilan säilyttäminen käytännön elämässä. Tähän sain konkreettisia keinoja, joita käytän nykyään päivittäin. Kirjoitan tästä myöhemmin lisää, aihe nimittäin ansaitsee ihan oman postauksen. Meidän neljän elämän ohjenuora kitetyy seuraavaan lauseeseen: I you can´t do, you must do it. Eli pelkoja päin, edelleen. Siellä on tulevaisuus, siellä on elämän kauneus verhoutuneena pelon valepukuun. Ei ole muuta tietä kun kohdata asiat suoraan, kasvoista kasvoihin ja mennä asioiden l
äpi, ei yli eikä ali. Aloitan nykyään jokaisen päiväni virittäytymisharjoituksella, johon sain ideoita seminaarista ja Mialta. Lisäksi opin tekniikoita, joilla pystyn muuttamaan huonoina päivinä mielentilani sekunnissa ja tätä tekniikkaa olen testannut kiireen keskellä useita kertoja seminaarin jälkeen ja se toimii! Kerron tästäkin teille myöhemmin lisää ja ehkäpä laitan videonkin omasta virittäytymisharjoituksesta, jota saatte sitten ihmetellä??


Matka ei ollut mikään hupiloma vaan tieteeseen perustuvaa aivotreeniä aamusta iltaan. Ainut vapaa-aika oli sunnuntai-iltana muutama tunti. Sen vietimme ihanassa japanilaisessa ravintolassa hyvästä ruoasta ja toistemme seurasta nauttien. Olimme Mian eli henkisen valmentajani kanssa huonekavereita ja alla olevasta kuvasta voit nähdä, miltä näyttää kahden naisen hotellihuone pienessä kiireessä?? Vähäistä vapaa-aikaamme ei käytetty huoneen siivoamiseen vaan johonkin ihan muuhun. En muuten ehtinyt ulkoiluttamaan kameraani reissussa, joten tämä postaus sisältää huonolaatuisia puhelinkuvia muutamaa kuvaa lukuunottamatta. 


Kotiin paluu sujui mukavissa merkeissä: pöydällä oli iso ruusupuska odottamassa ja koti oli siivottu  kauttaaltaan?Mieheni Kari itseasiassa on lukenut Tonyn kirjoja ja katsonut dokumentteja hänestä jo kauan ennen kuin minä edes tiesin hänen olemassaolostaan. Arjen kiireessä ja tohinassa elämä tuo eteen monenlaisia haasteita ja onkin helppoa olla ihanteellisessa mielentilassa seminaarissa 13 000  ihmisen ja parhaiden ystävien seurassa. Meillä neljällä on oma watchup ryhmä, jossa päivittäin tsemppaamme toisiamme ja sen lisäksi Mia koutsaa meitä jokaista vielä henkilökohtaisesti. Kaikki me neljä tiedostamme, että tästä kaikesta seuraa vielä jotakin suurta. Jotakin, minkä takia juuri me olemme syntyneet yhtäaikaa tänne maailmaan? Naissoturienergia on alkanut nousemaan ja se nousee yhä korkeammalle ja laajenee sinne minne sen on tarkoitus laajentua. Mikä ihmeen soturienergia? Soturit treenaavat viittä aluetta yhtäaikaa: kehoa, mieltä, emootioita, intuitiota ja henkeä. Soturit taistevat heikompien puolesta pahaa vastaan. Me olemme valmiita, oletko Sinä?

Yksi kuva hotellin vessasta

Seuraa blogia facebookissa ja instagramissa
Blogin terveellisiä ruokaohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.
Blogin meditaatio-, jooga- ja hengitysharjoituksia löydät täältä.
Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä.