Hae
Kutsu vapauteen

Mehustus VHH ruokavaliolla

mehustus ja kehon alkalisointi

Postauksen aihe on mehustus VHH ruokavaliolla. Olen kirjoittanut jokin aika sitten postauksen Ketogeeninen ruokavalio voi oleellisesti parantaa tai heikentää ruokavaliotasi, lue postaus täältä. Tuossa postauksessa jo hieman avasin alkalisoinnin tärkeyttä omaan terveyteeni ja energiatasooni. Tämä postaus saa pian jatkoa, kun haastattelen blogiin suunnistuksen maailmanmestaria Jani Lakasta kehon ja mielen alkalisoinnista. Alkalisoinnilla tarkoitetaan kehon emäksisyyttä lisäävää ruokavaliota ja elämänasennetta. Eli alkaliointi on paljon muutakin kuin pelkkä ruokavalio ja mehustus on ainoastaan yksi alkalisoinnin monista keinoista.

Itse olen vasta viime aikoina ymmärtänyt syvemmin kehon alkalisoinnin merkityksen, koska olen ollut viimeiset 8 kk ensin ketogenisellä ja sen jälkeen vhh ruokavaliolla. Ketogeeninen ruokavalio lisäsi selvästi kehon happokuormaa, koska söin proteiinia ja rasvaa normaalia enemmän ja kasvisten, hedelmien ja marjojen määrä väheni ruokavaliostani. Vaikka alkuun olo oli energinen ja kirkas, niin aikaa myöten se muuttui raskaammaksi ja tunkkaiseksi ja mm. virtsatiet alkoivat oireilemaan.  Lue asiasta lisää täältä. Syksyllä lisäsin kasvisten ja marjojen määrää ruokavaliossani ja aloin mehustamaan eli aloin kiinnittämään huomiota kehon alkalisointiin.

Veren happo-emästasapaino on tiukkaan säädelty aineenvaihdunnassa ja mikäli elimistö oikeasti muuttuu liian happamaksi, seurauksena on asidoosi, joka on hengenvaarallinen tila.   Terveellä ihmisellä ruokien ja juomien happamuus tai emäksisyys ei vaikuta veren tai solujen pH-arvoon, sillä munuaiset säätelevät happamuutta tehokkaasti. Mutta omassa olossa se voi tuntua hyvinkin paljon. Itse ainakin huomaan heti mikäli happokuorma elimistössä kasvaa: olo on tunkkainen ja raskas. Lisäksi esimerkiksi hiivasieni rakastaa hapanta elinympäristöä ja saattaa lisääntyä elimistössä vaikka ruokavalio ei sisällä sokeria ja hiilaria.

itävallan matka inspiroi mehustamiseen

Inspiroiduin mehustuksesta Itävallan matkan aikana, koska hotellissa oli tehokas mehustin, jota käytin aamuisen joogaohjaukseni jälkeen päivittäin. Huomasin ja ällistyin taas kerran miten tuorepuristetun mehun vaikutus tuntuu välittömästi kehossa ja jatkuu iltaan saakka. Huomasin, miten eri tasolle oma energianitasoni nousee mehustuksen myötä saadessaan heti aamutreenin jälkeen aimo annoksen vitaaliaineita helposti imeytyvässä muodossa. Ja miten aivotoimintakin aktivoituu ihan eli levelille- välillä jopa ihan muistan ihmisten nimiäkin enkä koko aikaa etsi tavaroitani😂 Ainut huono puoli siinä on mehustimen kokoaminen, purkaminen ja putsaaminen, joka tuntuu ainakin kiireessä melko työläältä vaikka siihen oikeasti menee ainoastaan minuutti. Kirjoitan kehon alkalisoinnista lisää myöhemmin, jotta tästä postauksesta ei tule liian pitkää. Yritän edelleen lyhentää näitä postauksia, huonolla menestyksellä😀

ostin halppismehustimen

Olen mehustanut ennenkin mutta en päivittäin.  Vasta viime heinäkuussa ostin itselleni Wilfan Juicemasterin, jonka hinta oli alle 100 euroa Prismassa. Huom! Tämä ei ole kaupallinen postaus, mutta kerron nyt tuon mehustimeni merkin, koska minulta on sitä runsaasti kyselty. Ehkä joskus myöhemmin ostan tehokkaamman ja kalliimman mehustimen, mutta nyt mennään halvemmalla, joka on mielestäni ihan riittävän hyvä. Olisi kiva kuulla sinun kokemuksiasi mehustimista eli kerro ihmeessä mikä mehustin sinulla on ja käyttökokemuksia. Ennen mehustimen hankkimista sekoitin kaikki aineosat blenderissä ja puristin käsin mehun, tämäkin toimii. Mehuni sisältää yleensä inkivääriä, kurkkua, tyrniä, selleriä, porkkanaa, sitruunaa jne. Postaan muuten usein instaani kuvia, joissa kerron mitä kaikkea ihanaa mehuni sisältää. Instani löytyy nimellä satusjoholm. 

Tärkeää asiaa hammasterveyden kannalta: juon mehuni AINA pillillä!

tuorepuristettu mehu ja vhh ruokavalio

Katsotaanpa kuinka paljon hiilaria tämänpäiväinen mehuni sisältää. Hiilarimäärä on laskettu kokonaisten vihannesten ja mukaan eli todellisuudessa hiilarimäärä on hieman pienempi kun suurin osa vihanneksesta ja marjoista päätyy biojätteeseen tai vaikkapa itsetehdyn leivän tai lettujen sekaan (ohjeita tulossa)😀 Kaikkien aineosien yhteenlaskettu hiilarimäärä on 12,6 g ennen puristusta. Ihan tarkkaa hiilarimäärää en osaa mehun osalta sanoa, mutta villi arvaukseni on, että hiilareita olisi noin 6-8 g vai mitä mieltä olette? Kuten huomaatte, niin tiukkaan ketogeeniseen ruokavalioon (hiilarit alla 20 g) ei paljon mehua mahdu mikäli aikoo vielä mehun lisäksi nauttia kasviksia mikä on suositeltavaa. Toki eihän sitä mehua tarvitse paljoa juoda, itse nautin lasillisen (aika ison kuten alla olevassa kuvassa näkyy) päivässä. Sen sijaan armollisempaan vähähiilariseen ruokavalioon taas mahtuu lasillinen tai kaksi mehua ihan helpostikin ja runsaasti kaiken värisiä ihania kasviksia ja marjoja.

Tuorepuristettu mehu:

1 porkkana

20 g inkivääriä

pieni pala kurkumaa

puolikas varsiselleri

puolikas kurkku

puolikkaan sitruunan mehu

miehet säikähti mehustusta

Säikäytin muuten meidän perheen miehet pahasti mehustuksen osalta: tein heille inkivääri-vihermehua ja inkivääriä tupsahti hieman liikaa😂 Maistettuaan mehua Adonikset tuumivat yhteen ääneen, että jatkossa haluavat ainoastaan tuorepuristettua appelsiinimehua😂 Nyt he loikkivat pitkin talon nurkkia pelästyneen näköisenä aina kun kuulevat mehustimen pärinän😂

Kirjoitan jatkossa lisää mehustuksesta, alkaalisuudesta, painonhallinnasta ja tietty postaan vhh ruoka- ja herkkuohjeita entiseen tapaan. Seuraavaksi on siis tulossa alkalisoinnin osalta Jani Lakasen haastettelu, kuten jo tuossa alussa mainitsinkin. Täältä löydät lisää terveyteen ja painonhallintaan liittyviä postauksia.

HUOM! Olen aloittanut tehostetut coretreenit, joten instaani on tulossa lisää corevideoita. Aikaisemmat löytyvät asiasanalla #kutsuvapauteenjumppa.  Käypä kurkkaamassa, insta löytyy nimellä satusjoholm.

Kuva Pasi Hakala/Studio Varjo Asu Anniina Harvia

 

BLOGISSA ON JO lähes 200 vhh ruoka- ja herkkuohjetta! KAIKKI BLOGIN VHH RUOKA- JA HERKKUOHJEET LÖYTYVÄT KOOTUSTI YHDELTÄ SIVUSTOLTA ELI TÄÄLTÄ

 

SEURAA TERVEYSTIETOISTA MATKAANI BLOGISSA, FACEBOOKISSA JA INSTAGRAMISSA

Instani löydät nimellä satusjoholm.

Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja ketogeeniseen ja vhh ruokavalioon liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.

Blogin vähähiilihydraattisia ruoka- ja herkkuohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.

Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä .

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *