Hae
Kutsu vapauteen

Vähähiilihydraattinen tuorepuuro- runsaasti kuituja ja hyviä rasvahappoja

*Postaus sisältää mainoslinkkejä
Tämä ohje on kehitelty erityisesti ketoruokavaliota noudattaville, koska aika usein ketoilijat eivät saa ruokavaliostaan riittävästi kuitua vaikka se olisikin suunniteltu huolellisesti. Eli tämä puuro sisältää runsaasti kuituja ja hyviä rasvahappoja, joka vaikuttaa suotuisasti suoliston ja ihon kuntoon ja laajemminkin terveyteen. Oletko jo lukenut suuren suosion saaneen postauksen, jossa selviää saanko ketoruokavaliostani tarpeeksi vitamiineja, hivenaineita ja kuituja? Postaus löytyy täältä. Usein ketoilijat väittävät, etteivät tarvitse ruokavalioonsa kuituja, koska suoli toimii ihan hyvin muutoinkin. Jotkut väittävät myös, ettei kuitu sovi heidän suolistolleen lainkaan. Mielestäni tuossa tilanteessa suoliston kunto kannattaa tsekata laadukkaalla suolistotestillä, jotta nähdään mikä on mikrobikannan tilanne. Kannattaa muistaa, että suoliston hyvät bakteerit tarvitsevat kuituja lisääntyääkseen, koska kuidut ovat niiden ruokaa ja aina kun nautitaan kuituja, pitää muista juoda riittävästi vettä. Suoliston mikrobiston köyhtyminen näkyy vasta pitkällä aikavälillä ja voi aiheuttaa merkittäviä terveyshaittoja. Itselläni kuitujen puute näkyy vatsan toiminnassa aika nopeasti ja pidemmällä aikavälillä myös ihon kunnossa- ihosta tulee elottoman ja samean näköinen ja minulle ihon kunto on mittari hyvinvoinnistani. Onhan se sentään ihmisen suurin elin.

Tuorepuuron sopii vähähiilarisen ruokavalion lisäksi myös maidottomaan ja viljattomaan ruokavalioon. Halutessasi voit korvata kookoskerman oikeastaan millä tahansa jogurtilla tai rahkalla. Hampunsiemenet voit korvata myös muilla siemenillä, chian siemeniä en alkaisi korvaamaan millään koska rakenne muuttuu liian paljon. Tällä ohjeella tehtynä saat kaksi puuroannosta ja tätä kannattaa valmistaa jääkaappiin vähän isompi annos kerralla, jolloin sitä riittää muutamaksi päiväksi. Itse teen aina 4 annosta kerralla eli tuplaan tämän ohjeen raaka-aineiden määrän. Toinen vaihtoehto on valmistaa aina seuraavan päivän puuro illalla valmiiksi tekeytymään jääkaappiin. Halutessasi voit heittää sekaan probioottikapselin eli avaa kapseli, tyhjennä se puuron sekaan ja sekoita. Itse heitän puuron sekaan vielä lisää tuoreita marjoja ja syön puuroni illalla, koska se pitää kivasti nälkää. Itse käytän aina Santa Marian extra smooth kookoskermaa, koska se vaan on parhaimman makuista kookoskermaa jota olen koskaan maistanut. Makrot on muuten laskettu kookosmaidon mukaan, koska se löytyi ravintoainelaskurista. Yleisesti ottaen en edes pidä kookoksen mausta (en edes tuosta Santa Mariasta), mutta tässä puurossa se menee alas ja maistuu jopa hyvältä. Aika usein tipautan puurooni pari tippaa hyvälaatuista steviaa juuri tuon kookoksen maun peittämiseksi.

Yhden annoksen makrot:
Rasvat 23 g
Proteiinit 28 g
Hiilihydraatit 4 g

Kcal 340

Tilaa ohjeessa esiintyviä tuotteita edullisesti FitnessFirstistä
Ohjeessa esiintyviä tuotteita voi tilata edullisesti *täältä. Koodilla ”kutsuvapauteen” saat -10%:n alen normaalihintaisesta FitnessFirstin tuotteista. Tällä hetkellä FitnessFirstillä on menossa synttäriviikot ja verkkokaupassa on lukuisia tarjouksia, kandee käydä kurkkaamassa?
 
Ohje (2annosta):
1 dl kookoskermaa tai -maitoa
0,25 dl *kuorittua hampunsiementä

0,5 dl *chiansiemeniä
1 rkl maustamatonta *heraproteiinijauhetta

1 dl jäisiä mustikoita tai vadelmia
tarvittaessa muutama tippa laadukasta vaniljan makuista *steviaa
 
Sekoita kulhossa kaikki aineosat keskenään ja laita jääkaappiin vetäytymään yön yli.
Ohjeessa tummennetulla esiintyviä tuotteita voi tilata edullisesti *täältä. Koodilla ”kutsuvapauteen” saat -10%:n alen normaalihintaisesta FitnessFirstin tuotteista. 

Oletko jo lukenut suuren suosion saaneen postauksen, jossa selviää saanko ketoruokavaliostani tarpeeksi vitamiineja, hivenaineita ja kuituja? Postaus löytyy täältä.
Täältä löydät lisää blogin vhh ruoka- ja herkkuohjeita kootusti kuvineen.
Seuraa terveystietoista matkaani facebookissa ja instagramissa
Instani löydät nimellä satusjoholm.
Blogin painonhallintaan, uneen, palautumiseen ja terveelliseen elämään liittyvät postaukset löydät kootusti täältä.
Blogin terveellisiä ruokaohjeita kuvineen löydät kootusti täältä.
Blogin meditaatio-ja hengitysharjoituksia löydät täältä.

Blogin uusimmat terveyteen ja painonhallintaan liittyvät postaukset löydät ensimmäiseksi blogin facebook sivulta klikkaamalla tätä linkkiä. 

Kuva Pasi Hakala/Studio Varjo, stailaus Anniina Harvia

SEURAAVAKSI TULOSSA BLOGIIN VÄHÄHIILARINEN KANA-AURAJUUSTOPIIRAKKA:)

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *