Hae
Kutsu vapauteen

Raakapuuro/smoothie hormonitoiminnan tueksi

Ihana kamala hormonitoiminta. Niin paljon kun elimistön kemiallisissa välittäjäaineissa eli hormoneissa onkin hyvää, niin olo voi olla todella tukala mikäli hormonitoiminta on kovin sekaisin. Esimerkiksi kilpirauhashormonit vaikuttavat ihan kaikkeen mielialasta painonhallintaan. Mikäli lisämunuaiset sylkevät stressin seurauksena liikaa adrenaliinia pidemmän aikaa, seurauksena saattaa olla pidempiaikainen uupumus ja muuta kivaa. Insuliini on taas on haiman erittämä elintärkeä hormoni, jota ilman ihminen kuolee. Ja naishormonit ja erityisesti hormonitasojen vaihtelut ovat meille jokaiselle tuttuja- olet sitten nainen tai mies:)

Halusin kehitellä puuron tai smoothie ohjeen, joka mahdollisesti tasottaisi hormonitoimintaa- ja nyt puhutaan sitten sukupuolihormoneista. Tai tukisi hormonitoimintaa, koska tuo tasoittaa sana on aika vahva ja joku saattaa vaatia väitteelle tieteellistä näyttöä. Toivottavasti tämä puuro tasoittaisi muitakin hormoneita, ne kun tuppaavat oman ymmärrykseni mukaan toimimaan kimpassa, vähän niin kuin käsi kädessä. Esimerkkinä vaikkapa liiallisen stressin (kortisoli) negatiivinen vaikutus naishormoneihin tai diabeetikon verensokeriin. 

Tällä ohjeella voit tehdä joko raakapuuroa tai smoothien. Mikäli haluat tehdä smoothien, lisää nesteen määrää. Itse olen ihastunut puuromaiseen olomuotoon, sitä on niin kiva lusikoida suuhun:) En tiedä miksi, ehkäpä olen sen verran vedellyt noita smootheja, että välillä on kiva lusikoida:) Mietin sitä, että voiko tästä käyttää raakapuuron nimiystä, koska tätä ei laiteta yöksi tekeytymään, mutta nimesin sen silti raakapuuroksi koska sitä ei keitetä vaan se nautitaan raakana. 


Tämän raakapuuron tai smoothien hormonitoimintaa tasapainottava vaikutus perustuu omiin kokemuksiini ja vinkit reishistä sain Fitnessfirstin Aino Mäkelältä. Macaa oli jo vanha vanha tuttavuus. Viime vuosien aikana olen kärsinyt hormoniperäisestä unihäiriöstä ja päänsärystä: kolmea päivää ennen menkkojen alkamista nukun todella kevyesti tai paremminkin en nuku juuri lainkaan. Samoihin aikoihin hormoniperäinen päänsärky on uskollinen ystäväni. Apua olen saanut myös bacopa nimisestä yrtistä ja salvia eteerisestä öljystä. Nyt on olen vielä edellisten lisäksi vedellyt tätä puuroa, niin olen nukkunut kuin tukki menkkoja edeltävät yöt ja päänsärky on pysynyt lähes poissa.

Hyväksi kokemiani vinkkejä hormonitoiminnan tasapainottamiseen:

– Liikunta, mielellään hiki sellainen
– Stressin välttäminen (joo helppoa kuin heinänteko), jooga tai meditaatio voi auttaa
– Maca ja reishi säännöllisesti käytettynä
– Bacopa yrttikapselit
– Salvia eteerisenä öljynä (spanish sage)
– Ylipainon välttäminen
– Sokerin ja höttöhiilareiden välttäminen
– Proteiinipitoinen ruokavalio, jossa sisältää runsaasti kasviksia ja marjoja
– Suoliston kuntoutus hyvillä probiooteilla, prebiooteilla ja hiivaprobiooteilla
– Riittävä lepo

Liikunta, ravinto ja se hiton stressin välttäminen on tietty kaikista tärkeintä. Kaksi edellistä on suhteellisen helppoja toteuttaa, sen sijaan stressin välttäminen onkin jo toinen juttu. Meillä jokaisella on erilainen stressinsietokyky ja väitänpä, että hormonit vaikuttavat siihenkin. Tärkeintä on kuitenkin tiedostaa, että nyt olen stressaantunut ja sanoittaa se. Itse olen viime aikoina sanonut perheen miehille, että ”nyt mulla on tosi stressaantunut olo, kaikki vaan ärsyttää!” Ja heti on helpottanut ja olen jopa saanut sympatiaa osakseni muiltakin kuin Tutolta. Lisäksi koiran silittäminen rauhoittaa hermostoa, laskee verenpainetta ja sydämen sykettä ja vähentää muistaakseni stressihormonien määrää. Sekin voi stressata jos vaatii itseltään, että aina pitäisi olla tasapainoinen olo- HÖPÖ HÖPÖ ei tarvitse todellakaan! Välillä on ihana olla epätasapainossa, jotta taas muistaa mitä on tasapaino.


Maca on kehon energiatasoa kohottava ja suoristuskykyä parantava adaptogeeninen kasvi, joka vahvistaa ja antaa energiaa. Reishi eli lakkakääpä on tunnettu lääkinnällinen sieni, jota on perinteisesti käytetty krooniseen väsymykseen, stressin lievittämiseen ja unen saantia helpottamaan. Koska molemmat ovat adaptogeenejä, niitä kannattaa käyttää esimerkiksi 3 viikon jaksossa ja pitää sen jälkeen viikon tauko.
Jotta postauksesta ei tule kilometrin pituista, niin täältä voit lukea lisää macasta ja reishistä.
Blogin lukijana saat Fitnessfirstin normaalihintaisista tuotteista -10 %:n alennuksen koodilla ”kutsuvapauteen”. Kun klikkaat ohjeessa tummennetulla fontilla olevia tuotteita, niin pääset suoraan nettikauppaan ja voit ostaa tuotteita huomattavasti edullisemmin kuin marketeista.

Täältä pääset Fitnessfirtin nettikauppaan.

Täältä löydät lisää blogin ruokaohjeita.

Ohje:

– 1 dl mustikoita tai muita suomalaisia marjoja
-1/2 avokado
-1/2 dl vaniljaheraa tai hamppuprotskua
– 1 rkl kuorittua hampunsiementä
– 1 rkl pähkinöitä

1 tl macaa
– 0,5-1 tl reishiä
– 1,5 dl kasvimaitoa

Blendaa ensin jäiset marjat ja kasvimaito. Lisää muut aineosat ja blendaa sileäksi. Mikäli seos on liian paksua, lisää nestettä. Mikäli haluat tehdä puuron sijasta smoothien, lisää nesteen määrää.

Tiedoksi vaan kaikille, että Meikällä on nyt hormonit tasapainossa kun mut steriloitiin Almavetissä…


Meditaatioharjoitus mielen detoxiin

Olen detoxannut ulkoisesti vihersmootheilla ja yrttikapseleilla, juomalla runsaasti sitruuna vettä, kieltäytymällä sokerista, vehnästä ja kaikesta mikä kerää elimistöön kuonaa. Haluan puhdistautua, jotta voin herätä yhdessä luonnon kanssa kevääseen ja tanssia tuulen kanssa vapaana vanhoista taakoista ja puhjeta kukkaan yhdessä kevään ensimmäisen lesken lehden kanssa. Hengittää sisääni kirkkaan keltaista ja vaalean vihreää. Kuulla purojen solinaa ja lintujen laulua jokaisella aistillani ja nähdä kaiken kauneuden heräävän ympärilläni pitkän pimeän talven jälkeen. Tärkein on kuitenkin vielä tekemättä ja sen aion tehdä nyt. Nyt on juuri oikea aika: ulkona sataa ja tuulee. Luonto huutaa pysy sisällä, polttele kynttilöitä, tutkiskele sydäntäsi, jotta voi jättää taaksesi sen minkä aika on nyt. 

Tästä alkaa prosessi, joka kestää juuri sen aikaa kun sen täytyy kestää. Se voi olla muutama tunti, päiviä tai viikkoja. Tärkeintä, että olen valmis aloittamaan. Sytytän kynttilät, laitan taustalle soimaan rauhoittavaa musiikkia, sivelen iholleni frankinsenceä (eteerinen öljy) ja valmistaudun luopumaan ja uudistumaan. Tiedostan, että kehon puhdistaminen on ainoastaan yksi puhdistautumisen osa ja ainakin yhtä tärkeämpää on puhdistaa omaa mieltä ja ajatuksia sekä luopua asioista, jotka vievät turhaa energiaa ja tilaa. Puhdistunut mieli kirkastaa ajatukset, antaa tilaa uudelle ja uudistaa kokonaisvaltaisesti.

Otan käteeni kynän ja kirjoitan ylös paperille asioita, jotka on aika jättää taakse ja jotka pitää tehdä nyt tai lähipäivinä. Annan alitajunnalleni käskyn tuoda tietoisuuteeni nekin asiat, joita en halua muistaa tai jotka tietoisesti olen työntänyt taka-alalla, josta ne imevät minusta koko ajan energiaa. Haluan katsoa itseäni ja elämääni silmästä silmään, rehellisesti ja rohkeasti. Haluan keskustella sieluni kanssa sitä kieltä mitä se haluaa puhua, niillä sanoilla joilla tulen ymmärretyksi ja sillä katseella, jolla tulen tulen nähdyksi.

Voit tehdä koko harjoituksen yhdellä kertaa ja osissa. Se voi kestää muutamasta tunnista viikkoihin. Tärkeintä on se, että käynnistät prosessin. Ihanaa matkaa Rakas kanssakulkijani<3


Harjoitus:
1. Mieti kotiasi ja jotain paikkaa mikä sinun on pitänyt siivota tai järjestää jo kauan aikaa sitten. Se on juuri se paikka, jota aina mietit, että tuokin pitäisi siivota mutta se on vaan jäänyt tekemättä. Ehkä se on keittiön laatikko, eteisen naulakko tai portaiden alusta, mutta aivan varmasti tiedät mikä se on, sillä se on salakavalasti vienyt Sinusta energiaa muistuttaen olemassa olostaan toistuvasti. Nyt on aika tarttua toimeen. Samalla kun siivoat tai järjestelet, tee se erityisen rauhallisesti ja perusteellisesti. Kun työ on tehty, juo kuppi kuumaa teetä ja kahvia ja tunnustele oloasi miltä Sinusta tuntuu kun sait homman tehtyä.

2. Katsele vaatekaappiasi sillä silmällä mistä vaatteesta tai asusteesta olisi nyt aika luopua. Todennäköisesti se on vaate, jota et ole käyttänyt enää vuosiin, mutta et ole hennonut luopua siitä, koska se oli kallis ja se on vielä hyväkuntoinen. Joka kerta sen nähdessäni olet ajatellut luopumista, mutta siinä se edelleen vie tilaa hyllylläsi. Nyt on aika luopua siitä. Kun tai jos olosi tuntuu haikealta, kysy itseltäsi miksi et haluaisi luopua vaatteesta, jota et enää käytä ja joka ei enää palvele nykyistä minääsi.

3. Mieti työtäsi. Kirjaa ylös paperille juuri se inhottava tehtävä, mikä pitäisi tehdä ja jonka tekemistä olet siirtänyt eteenpäin. Lupaa itsellesi tehdä se heti kun palaat työpaikallesi.

4. Mieti perhettäsi ja ystäviäsi. Onko jokin asia jäänyt sanomatta ja selvittämättä. Painaako jokin asia mieltäsi edes vähän. Kirjoita se asia paperille ja anna alitajunnallesi käsky alkaa työstämään asiaa ja luota siihen, että saat selvitettyä asian juuri oikeaan aikaan.

5. Mieti harrastuksiasi ja vapaa-aikaasi. Haluatko jatkaa vielä harrastustesi parissa ja jos haluat, haluatko tehdä jotakin toisin kuin tähän asti. Vai onko harrastuksesi jo antanut Sinulle sen mitä se antaa ja olisiko aika mennä eteenpäin kohti uusia haasteita.

6. Mieti ruokavaliotasi ja sitä palveleeko se Sinua enää. Oletko jo pitkään miettinyt jostakin ruoka-aineesta ja juomasta luopumista ja sen korvaamista jollakin toisella, joka kenties sopisi Sinulle paremmin. Mieti myös sitä miksi noudatat nykyistä ruokavaliotasi vai oletko edes koskaan miettinyt asiaa. Tee yksi päätös ruokavaliosi suhteen ja pidä siitä kiinni.

7. Mieti elämääsi ja sitä,mikä antaa Sinulle energiaa ja mikä vie Sinusta sitä
. Kirjoita ne ylös ja tee sopimus itsesi kanssa, mitä haluat säilyttää ja mistä luopua.

Harjoituksen jälkeen muista juoda paljon vettä. Kyse on mielen puhdistamisesta ja tilan tekemisestä uudelle, puhtaalle energialle ja uusille asioille. Ne odottavat saapumistaan elämääsi oven takana. Ne astuvat elämääsi kun avaat oven ja annat niille tilaa, jotta ne voivat ilahduttaa Sinua olemassa olollaan. Mutta sitä ennen pitää luopua vanhasta…

Täältä löydät lisää blogin meditaatio-, hengitys- ja joogaharjoituksia.