Hae
Kutsu vapauteen
Kaupallinen yhteistyö

Tryptofaani parantaa unta ja tukee mielialaa

Kaupallinen yhteistyö: puhdasplus.fi
*Sisältää mainoslinkkejä

tryptofaani- apua nukahtamiseen ja unen rikkonaisuuteen

 

 

Tryptofaani, jota kutsutaan myös L-tryptofaaniksi on mun öiden pelastus nykyään. Olen käyttänyt valmistetta jo vuoden ajan yhdessä melatoniinin kanssa unta tukemaan. Ennen vaihdevuosien alkamista nukuin hyvin enkä ole aikaisemmin tarvinnut mitään lisäravinnetta tai valmistetta unen tukemiseen. Toki olen aina uneksinut paljon ja joskus stressi on aiheuttanut tilapäistä huono unisuutta. Vaihdevuosien alkaessa aloin heräilemään keskellä yötä tai liian aikaisin aamulla. Lisäksi aloin kärsimään iltaisin levottomista jaloista, jotka vaikeuttivat tietenkin nukahtamista. Tämän myötä aloin kiinnostumaan unesta toden teolla ja kirjoittamaan siitä postauksia tänne blogiini. Osaan postauksia olen haastatellut Suomen ehkä tunnetuinta uni asiantuntijaa Markku Partista Helsingin Uniklinikalta, jossa minulle tehtiin unitutkimus nimeltä laaja unipolygrafia toissa vuonna.

 

Tryptofaani on tämän postauksen aiheena. Sen lisäksi kerron tässä postauksessa parista muustakin lisä ravinteesta, joista minä olen saanut apua viime aikaiseen unen rikkonaisuuteen ja nukahtamisvaikeuksiin. En halua käyttää lääkkeitä ja monet ns. rauhoittavat yrtit ja adaptogeenit piristävät minua eli toimivat käänteisesti. Lue lisää lisäravinteiden käänteisistä vaikutuksista täältä.  Tryptofaanin lisäksi olen kokeillut myös 5HTP:tä ja se toimii minulla uneen yhtä hyvin kuin tryptofaani, mutta jostakin syystä sen käyttö aiheuttaa minulla ärtymystä päiväsaikaan. En tiedä läpäiseekö se veriaivonesteen tryptofaania herkemmin ja lisää siten liikaa serotiinia, joka taas vähentää dopamiinia:) Kirjoitan mydöhemmin lisää aivojen välittäjäaineista, joista olen myös hyvin kiinnostunut. Aiheesta vaan on tuskattuttavan vaikea saada tietoa eli jos tiedät jonkun luotettavan lähteen, niin vinkkaatko siitä kiitos:) Ennen kuin jatkat lukemista eteenpäin haluan muistuttaa, että luet nyt blogi postausta etkä tieteellistä artikkelia ja että en ole koulutukseltani lääkäri tai terveydenhuollon ammattilainen vaan hallinto- ja liikuntatieteilijä.

 

Lue myös

 

Laaja unipolygrafia Helsingin Uniklinikalla- tulokset ja niiden vertailu Ouran unituloksiin

Helsingin uniklinikan Markku Partinen: Levottomien jalkojen ja raajaliikehäiriön hoito

 

 

 

monikäyttöinen tryptofaani: illalla unta tukemaan tai päivällä mielialaa kohentamaan

 

 

Tryptofaani ei ole yrtti, adaptogeeni eikä unilääke vaan välttämätön aminohappo, jota saa myös tietyistä ruoista kuten kalkkunasta, kurpitsansiemenistä, juustosta,  kananmunista, maksasta ja vaikkapa heraproteiinista. Serotoniinin ja melatoniinin esiasteena toimivaa tryptofaania voi käyttää ainakin kahdella tapaa: päivällä mielialaa tukemaan tai illalla unensaantia helpottamaan. Itse käytän sitä pelkästään illalla, mutta tiedän ihmisiä, jotka ottavat sitä päivällä ja saavat siitä apua masennukseen. Tryptofaani samoin kuin 5HTP vaikuttavat siis aivojen välittäjäaineisiin eli ne lisäävät serotoniinia,  kun taas esimerkiksi L-tyrosiini lisää dopamiinia. 

 

Duodecim lehden artikkelin mukaan serotoniini syntetisoituu tryptofaanista ja elimistössä tryptofaani muuttuu 5-hydroksitryptofaaniksi (5-HTP), josta edelleen muodostuu serotoniinia. Keskushermoston pienen serotoniinipitoisuuden on todettu olevan yhteydessä masennukseen. Tryptofaani läpäisee veriaivonesteen ja sitä on käytetty masennuksen hoidossa ihan kuten 5HTP:täkin. Tutkimusnäyttö tehosta on kuitenkin heikko, mutta ainakin sitä voi kokeilla tukihoitona muun hoidon lisäksi. Keskustelin erään psykiatrin kanssa 5HTP:n ja tryptofaanin käytöstä masennukseen ja hän sanoi, että jotkut saavat siitä apua, toiset taas eivät.  Älä ala kuitenkaan käyttää tryptofaania tai 5HTP ilman lääkärin suostumusta mikäli käytät masennuslääkkeitä.

 

 

Lue myös: Voimajuoma väsyneille ja stressaantuineille

 

tryptofaani- miten käytän sitä

 

 

Tryptofaani on ollut oma ”ihme valmisteeni”, joka yhdessä melatoniinin kanssa on palauttanut yöuneni sille tasolle mitä ne olivat ennen vaihdevuosia.  Myös mieheni Kari käyttää sitä säännöllisesti ja kokee hyötyvänsä siitä. Tryptofaania ja melatoniinia voi käyttää joko jauheena tai kapselina. Itse käytän tätä Puhdas+:n tryptofaania ja tätä melatoniinia sisältävää unijauhetta, koska jauheen käyttö tulee huomattavasti halvemmaksi kuin kapseleiden käyttö. Toki jauheen käyttö on hieman hankalampaa kuin kapselin. VINKKI: sekoita aina jauhe veden sekaan eikä toistepäin. Näin jauhe sekoittuu paremmin eikä lasin pohjalle.

 

Otamme tryptofaania noin 300-500 mg (yläraja useimpien lähteiden mukaan 1 000 mg) ja melatoniinia noin 2 mg jauheena veteen sekoitettuna joka ilta klo 21.30 ja reilun puolen tunnin kuluttua olemme jo unessa. Edellisten lisäksi käytän iltaisin myös tätä magnesium ja tätä kalsium jauhetta. Eli otan nuo kaikki 4 tuotetta yhdellä kertaa veteen sekoitettuna. Sinkin (huom! valmiste sisältää 25 mg sinkkiä) otan myös illalla. Mikäli haluat kokeilla tryptofaanin tehoa mielialaan tai masennukseen, niin ota siinä tapauksessa tryptofaania aamulla aamiaisen jälkeen. Tryptofaani kannattaa ottaa tyhjään vatsaan ja pieni määrä sokeria voi tehostaa sen vaikutusta, jolloin se läpäisee veriaivonesteen paremmin.

 

 

Lue lisää postauksia unesta ja unihäiriöistä täältä.

 

 

tilaa tryptofaania ja muita unta tukevia lisäravinteita -25%:n alennuksella

 

 

Itse käytän nykyään Puhdas+ tuotteita ja olen myös Puhdas+:n ambassador. Puhtaiden ja toimivien lisäravinteiden löytäminen voi olla työlästä ellei ole aikaa perehtyä asiaan perinpohjaisesti. Hyvällä omallatunnolla voin suositella Puhdas+ tuotteita, joka on kotimainen terveystuotteiden sarja riisuttuna kaikesta ylimääräisestä. Maksaa ei rasiteta säilöntäaineilla, pintakäsittelyaineilla, keinotekoisilla väriaineilla, makeutusaineilla eikä magnesiumstearaatilla. Mielestäni ei ole mitään järkeä rasittaa kehoaan millään ylimääräisellä, koska lisä-aineita tulee ihan tarpeeksi terveellisestä ruoastakin. Koodilla ”kutsuvapauteen” saat peräti -25%.n alennuksen edellämainituista tuotteista ja kaikista muistakin Puhdas plussan tuotteista kun tilaat tuotteet Puhdas Plussan verkkosivuilta. Olen todella iloinen, että minulla on mahdollisuus tarjota lukijoilleni näin suuri alennus! Puhdas+ tuotteita voit tilata – 25%:n alennuksella täältä.

 

Tilaa tryptofaania täältä.

 

Melatoniinia sisältävää unijauhetta voit tilata täältä

 

Seuraa instassa: satusjoholm

 

Kaupallinen yhteistyö: puhdasplus.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *